Hopp til innhold

Her bygges alt nytt, unntatt én ting

Jernbaneverket bruker fem milliarder kroner på å bygge nytt dobbeltspor. Men de har «glemt» én ting som fortsatt vil frustrere mange passasjerer.

E6 bygges langs Mjøsa

UVISST NÅR: Langs Mjøsa bygges det ny E6 og ny dobbeltsporet jernbane. Men verken NSB eller Telenor kan svare på om det blir 4G-dekning langs den nye strekningen i 2016, 2017 eller 2018.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Bjørn Amundsen

Bjørn Amundsen i Telenor.

Foto: Erik Hattrem / NRK

Det blir nemlig ingen forbedring av den svært dårlig nett-dekningen. Hver dag sitter tusenvis av NSB-kunder og river seg i håret over dårlig og til dels helt manglende nettdekning på Dovrebanen langs Mjøsa. Og det blir ikke bedre når det nye dobbeltsporet åpner over sommeren.

– Det blir dessverre ikke noe bedre enn det er i dag, og dagens dekning er svært dårlig, vedgår prosjektdirektør Jan Christiansen i NSB.

Noen steder er det dårlig 3G-dekning, andre steder edge-dekning, mens det enkelte steder ikke er noen som helst dekning.

Kan ikke være konkret

Før påske fortalte NSB, Jernbaneverket og Telenor at det skal bli bedre nettdekning langs noen jernbanelinjer. Men den flunkende nye strekningen på Dovrebanen langs Mjøsa er ikke prioritert.

Verken NSB eller Telenor kan svare på om det blir 4G langs den nye strekningen i 2016, 2017 eller 2018.

– Det kan skje i siste halvdel av 2016. Men det er en risiko for at det ikke blir før i 2017 eller 2018, sier prosjektdirektør Jan Christiansen i NSB.

Frustrert redaktør

John Olav Egeland

John Olav Egeland er frustert.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Flere kunder er svært frustrert over den dårlige nett-dekningen langs Mjøsa.

– Hvordan er det mulig å bygge ny jernbanestrekning uten fungerende internett, spør Dagbladet-redaktør John Olav Egeland i et innlegg på Facebook.

Han har nylig reist langs Mjøsa, og lurer også på hvorfor internettdekning ikke er integrert i de store samferdselsprosjektene.

– I vår tid er nettdekning helt sentralt, mener Egeland.

Kommersielle hensyn

Jernbaneverket har ansvaret for nettdekningen i tunneler, togselskap som NSB har ansvaret for infrastrukturen ombord på togene, mens teleselskapene har ansvaret for dekningen utenfor tunnellene.

Det er kommersielle hensyn som avgjør hvor det bygges ut god nett-dekning.

– Ja, det er så enkelt at man ser på trafikkgrunnlaget. Derfor har vi først valgt å prioritere Oslo-området, Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Jærbanen. Utbygging gjøres ut fra antall passasjerer, og strekningen langs Mjøsa er prioritert. Men vi kan ikke si nøyaktig når det blir utbygging der, sier Bjørn Amundsen i Telenor.

Dekningssjef Tommy Johansen i Teliasonera Norge (Netcom) sier de vil starte utbyggingen på strekningen neste år. Men heller ikke han kan si noe om når de blir ferdig.

Flere saker fra Innlandet