Jernbaneverket har gjennomført en utredning som drøfter utbygging av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Lillehammer.
Utredningen viser at dersom E6 bygges ut til firefelts motorvei med fartsgrense på 100 km/t, så vil toget miste passasjerer, sett i forhold til om bare jernbanen bygges ut til dobbeltspor.
– Lokalpolitikerne i Hedmark og Oppland må forstå at disse to prosjektene står i direkte konkurranse med hverandre, og burde derfor velge jernbane, sier Holger Schlaupitz i Norges Naturvernforbund.
– Svekking av jernbanens trafikkgrunnlag
Ifølge utredningen vil antall passasjerer reduseres med 164 000 passasjerer i 2025, dersom man bygger ut E6. Reduksjonen er på mellom 12 og 18 prosent ved stasjonene Lillehammer, Moelv og Brumunddal.
Schlaupitz er fagleder på energi, klima og samferdsel i naturvernforbundet, og reagerer kraftig på resultatet fra utredningen.
– Dette er en dramatisk svekking av jernbanens trafikkgrunnlag og miljøgevinst, som kan få store konsekvenser for utbygging av dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer. Her er trafikkgrunnlaget i IC-togene ganske svakt fra før, og eventuell utbygging av E6 vil gjøre lønnsomheten dårligere og sjansene til å få investeringsmidler mindre.
Utredning ligger ute til høring fram til 29. juni, sammen med Nasjonal Transportplan.