– Det burde ikke vært import i det hele tatt spør du meg, sier Lars Erik Nymoen.
Han er storprodusent av poteter, men på gården hans i Åsnes i Solør blir tonnevis liggende igjen hvert år.
– Rundt 30 prosent blir igjen fordi potetene ikke er pene nok, eller ikke har «riktig» størrelse, sier han.
Selv måtte han grave ned 100 tonn matpoteter i høst. For selv om Norge er selvforsynt med potet ble det importert 60.000 tonn i fjor.
– De store matvarekjedene ønsker å selge importerte poteter, det gjør at norske bønder brenner inne med fullverdig og god matpotet. Det er synd og skam å måtte kaste norske matpoteter fordi butikkene bestiller import, sier potetbonden i Solør.
Hvor mye norsk potet som blir kastet årlig er ifølge Landbruksdepartementet vanskelig å anslå. Disse tallene blir ikke rapportert.
Tilpasser seg markedet
– Norske bønder har blitt veldig flinke til å tilpasse seg det forbrukeren ønsker. Vi har mange nye sorter og nye pakninger, så at vi ender opp med å måtte kaste poteter er uheldig, sier leder i Hedmark Bondelag, Erling Aas-Eng
Han legger mye av ansvaret på de store matvarekjedene og mener at de må ta et betydelig ansvar i å tilby norske varer.
– Vi selger bortimot 90 prosent norske poteter i våre butikker, og det er vi stolte av. Andelen har vokst de siste årene, sier kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland og viser til at norskandelen nede i 60 prosent for få år siden.
Hun legger til at det som importeres må være en form for buffer dersom det til tider er manko på enkelte slag norske poteter.
– I all hovedsak selger vi norske poteter av forskjellig kvalitet og type i våre butikker. Våre kunder ønsker også andre varianter, derfor tilbyr vi også et utvalg importerte poteter, sier Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonssjef i Rema 1000.
Må gi plass til norske poteter
Landbruksminister Jon Georg Dale mener det er uholdbart at bønder må grave ned matpotet fordi importkonkurransen er for hard.
– Det er en situasjon som ikke er bærekraftig over tid, sier han.
Ministeren viser til at vi har begrenset med matjord og at vi må bruke den til å dekke etterspørselen i markedet. Dermed må vi enten sørge for at vi får solgt de varene som produseres, eller vurdere å justere produksjonen.
– Frukt, grønt og poteter er et markedsområde der det er potensial til å øke den norske produksjonen, men da må det på plass i butikkhyllene og norske forbrukere må velge å kjøpe det, sier han.