Hopp til innhold

Mangler troen på fosterbarna

Om lag 20 prosent av de ansatte i skolesektoren og 50 prosent av de ansatte i barnevernet har lavere forventninger til barn med tiltak fra barnevernet.

Det stilles lavere forventninger til fosterbarna

FAST: Den nye undersøkelsen av holdninger til skole og utdanning for barn og unge med tiltak i barnevernet vil bli holdt jevnlig. Dette for å se om holdningene endrer seg og om tiltakene i skolesatsingen virker.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

– Når jeg presenterer meg som sosionom er det veldig mange som blir overrasket hvis jeg forteller at jeg har bodd i fosterhjem, sier 22 år gamle Kathrine Helene Sveum.

Ei jente som kjenner fordommene på kroppen, men som har valgt å bruke dem som motivator.

– Å forstå at folk ikke tror på deg er vondt, men jeg var fast bestemt på å vise dem at jeg også kunne.

Fosterbarn møter lave forventninger

MISTER SELVTILLIT: Hvis noen sier at du ikke klarer noe, så er det lett å tro at du faktisk ikke kommer til å få det til, sier Kathrine Helene Sveum.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

Fosterbarn møter lave forventninger

For første gang er det gjennomført en kartlegging av holdninger til skole og utdanning for barn og unge med tiltak i barnevernet, der både ansatte i barnevern og skole har deltatt.

I undersøkelsen kommer det fram at over 20 prosent av de ansatte i skolesektoren og om lag 50 prosent av de ansatte i barnevernet har lavere forventninger til fosterbarn enn til andre.

– Å bli møtt med lave forventninger i barndom og ungdom er en straff du kommer til å bære resten av livet, sier professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordhal.

Mange mulige tolkninger

Oddny Andreassen og Frode Sørhus fra Utdanningsforbundet i Hamar mener at spørsmålet om forventninger til fosterbarn kan tolkes på flere forskjellige måter.

– Fosterbarn kan ha det så vanskelig hjemme at det ikke blir riktig å stille like høye faglige krav til dem som til de andre, sier Sørhus.

Dette er Sveum enig i, men hun tror også at det finnes mange lærere og ansatte i barnevernet med for lave forventninger til fosterbarn.

– Her ligger kanskje kjernen i problemet, det er jo en grunn til at bare fire av ti barn med tiltak fra barnevernet gjennomfører videregående opplæring, legger Sveum til.

Mister troen på seg selv

Ifølge Nordhal er problemstillingen kjent. Han kan fortelle at de lave forventningene gjerne oppstår i forsøk på å hjelpe elevene, men at resultatet ofte blir det motsatte.

– Når du blir møtt med lave forventninger mister du også selvtilliten, bekrefter han.

Og 22-åringen fra Ringsaker kunne ikke vært mer enig.

– Derfor er det utrolig bra at det har kommet en undersøkelse som dette (ekstern lenke), slik at en kan ta tak i de negativ eholdningene som finnes, bekrefter hun.

Kathrine Helene Sveum

HÅPEFULL: Snart er Katrine Helene Sveum en nyutdannet sosionom. Jenta håper hun får høre flere positive historier om fosterbarn med høyskoleutdannelse i tiden framover.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

Ønsker et bedre samarbeid

Utdanningsforbundet, Nordhal og Sveum tror alle at et bedre samarbeid mellom fosterforeldre, skole og barnevern kan være et stort steg i riktig retning.

– Da jeg var 15 år kom jeg til en familie som hadde troen på meg, sier Sveum med et smil.

– Det gode samarbeide mellom dem, skolen min og barnevernet har hjulpet meg ekstremt mye, legger hun til.

Flere saker fra Innlandet