Hopp til innhold

Madshus lanserer smartski

Høy eller lav? Tung eller lett? Med eller uten sekk? Nå kan du skiene dine smøres etter hver minste detalj.

Butikkansatt taster inn info til smartski

NY FRAMTID: Per Briskelund ved Amundsen sport på Gjøvik tror at dette er en type ski kunder nærmest kommer til å forlange etter hvert, fordi skiløpere er mer opplyst i dag enn hva de var før.

Foto: Juliane Kravik / NRK

Det er som første skiprodusent i verden at Madshus nå lanserer den nye skia. Den såkalte smartskia har en chip installert. Denne chip'en finner ut hvordan du bør smøre etter hvor høy og tung du er, om du skal skøyte eller gå klassisk og om du skal gå med sekk eller ikke.

På skifabrikken på Biri festes chipen i skiene, og i butikken legger kunden inn høyde og vekt på en maskin. Da får selgeren opp ski som skal passe den aktuelle kunden.

– Det vi er ute etter er å finne den perfekte skia til hver enkelt kunde. Kunden får så god smøresone som mulig, slik at skituren kan bli så fin som mulig, sier Bjørn Ivar Austrem, teknisk direktør i Madshus.

Bjørn Ivar Austrem

Bjørn Ivar Austrem, teknisk direktør i Madshus, forteller at målet med smartskiene er å finne den perfekte skia til hver enkelt kunde.

Foto: Juliane Kravik / NRK

– Alle har ikke behov for ei slik ski

Per Briskelund

Per Briskelund ved Amundsen sport på Gjøvik har bare fått positive tilbakemeldinger på smartskiene. – For dem som er opptatt av dette her, så er det jo veldig moro, sier han.

Foto: Juliane Kravik / NRK

Smartskiene er et langt teknologisk sprang for den norske skitradisjonen, og Per Briskelund ved Amundsen sport på Gjøvik, forteller at de har bare fått positive tilbakemeldinger fra kunder som har prøvd de smarte skiene.

– For dem som er opptatt av dette her, så er det jo veldig moro. Og den største fordelen med smartskiene er jo at vi kan hjelpe kundene å finne nøyaktig de skiene som er best for dem.

– Men er det verdt det for en mosjonist som bare går på ski noen få ganger i året?

– Det kan man jo spørre seg, men jeg tror at for en som ikke har gått så mye på ski, vil føle at han har mye mer utbytte av smartskiene enn en rimeligere ski. Også går man kanskje mer på ski når man føler at dette er moro, sier Briskelund.

Han tror at dette er en type ski kunder nærmest kommer til å forlange etter hvert, fordi skiløpere er mer opplyst i dag enn hva de var før. Men Briskelund forstår at det ikke er alle som trenger smartski.

– Det er klart at ikke alle har behov for smartski. Og dem lærer vi å smøre ski på gamlemåten. For uansett hvor smarte skia er, så kommer de foreløpig ikke ferdigsmurt, sier Briskelund hos Amundsen.

Må ha smarttelefon

Smarttelefon er det også en fordel at kunden har ved innkjøp av ei smartski. For informasjonen fra chip'en lastes videre inn i en app på kundens telefon, og da kan kunden til enhver tid oppdatere ulike faktorer som for eksempel vekt og føre for å alltid sikre seg best mulig smøring av skiene.

– Så hvis for eksempel vekten endres, kan man oppdatere det i appen, og man vil få vite hvordan man skal smøre skiene etter det, forteller Austrem hos Madshus.

Og så var det prisen? Du må ut med over fire tusenlapper for nyvinningen. Men det er uten binding.

SE TV-REPORTASJE OM SMARTSKIENE:

En chip og en app skal sørge for at skiene dine blir perfekt smurt.

Flere saker fra Innlandet