Hopp til innhold

Kunstnere flykter fra Oslo

Stadig flere kunstnere snur ryggen til storbyen og slår seg ned på småsteder og i småbyer. Danserne Ella Fiskum og Sudesh Adahna valgte Eina i Vestre Toten.

Ella Fiskum

Ella Fiskum jobber sammen med Sudesh Adahna om en ny forestilling som har premiere i mai.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Ella Fiskum

Låven på gården blir et perfekt dansestudio, mener Ella Fiskum.

Foto: Torunn Myhre / NRK
Ella Fiskum

Ella Fiskum jobber sammen med Sudesh Adahna om en ny forestilling som har premiere i mai.

Foto: Torunn Myhre / NRK
Hallfrid Velure

Rådgiver ved kulturenheten i Oppland fylke, Hallfrid Velure er glad for at kunstnere velger å bosette seg i Innlandet.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Storbyen taper terreng i kampen om kunstnerne. Tall fra Telemarksforskning og medlemslister i ti norske kunstnerorganisasjoner viser en markant endring i bosettingsmønsteret.

Selv om antallet kunstnere totalt har økt, har Oslo i perioden fra 2010 til våren 2013 hatt en tilbakegang i bosatte kunstnere på 2,4 prosent. Tilbakegangen i Bergen er 3 prosent. I Hedmark er økningen på over 7 prosent, mens tilflyttingen i Oppland har økt med nær 3 prosent.

– Låven er perfekt!

Gården på Eina som lokket danserne Ella Fiskum og Sudesh Adahna ut på landet har en stor låve på 265 kvadratmeter og en takhøyde på 7 meter. Et slikt lokale kunne de bare ha drømt om å ha råd til i Oslo.

– Den er et perfekt dansestudio, mener Ella.

– Her får du virkelig lyst til å bevege deg, sier hun. Hun er heller ikke enig i at de ved å bosette seg på Toten er langt unna der det skjer. Bare en time til Gardermoen og halvannen til Oslo er ikke noe å klage over.

Nå jobber de to med en ny forestilling hvor Ella danser og Sudesh har ansvaret for scenografien. Premiere er 5. mai.

Økonomien styrer

NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes, mener økonomi er utslagsgivende for hvor folk i kreative yrker velger å bosette seg.

– Det har blitt veldig dyrt å bo i byene og kunstnere trenger ofte atelierer og øvingsrom. Dette handler også om folk som ikke akkurat ligger på lønnstoppen, så da blir det naturlig å se ut av byen.

Men også endring av arbeidsmarkedet har mye å si for bosettingen av kunstnere, tror Moxnes.

– Noen av de viktigste arbeidsgiverne i Norge er den Kulturelle skolesekken og Rikskonsertene, så da trenger man ikke å bo i en by for å finne arbeid.

Åpner for andre kunstnere

Den romslige gården med utsikt over Einafjorden har to bolighus på tomta. Dette gjør at paret kan tilby kunstnere fra hele verden å komme og bo hos dem i perioder – en såkalt residensordning.

De to trives på Eina og ser klare fellestrekk med bøndene.

– Vi og bøndene har en del til felles, mener Ella. Vi jobber hardt med kroppen, også er vi alle avhengig av subsidier, sier hun.

Bra for Oppland

Hallfrid Velure som er rådgiver i kulturenheten i Oppland fylke er glad for at flere kunstnere velger å slå seg ned i Oppland. Undersøkelser viser at Oppland har få unge kunstnere og nyetableringer. Derfor er økningen i tilflyttingen både spennende og viktig for oss, sier Velure.

– Her tror jeg nok at hele Innlandet har en mulighet, og kan ta en plass som ingen andre har reindyrka.

Flere saker fra Innlandet