Hopp til innhold

Youtube-suksess for spillskapere på Hamar

En smakebit fra et helt annerledes dataspill, som ikke engang er ferdig, har gjort spillere over hele verden oppmerksomme på selskapet Krillbite fra Hamar.

Krillbite

De unge spillutviklerne i Krillbite har fått stor oppmerksomhet i spillverdenen.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

Fra "Among the Sleep"

Spillet «Among the Sleep» er et horrorspill sett gjennom øynene til en toåring.

Foto: Krillbite Studio

– Jeg tror dette er et tilfelle som skiller seg litt ut, jeg kan ikke huske noen andre spillselskap har opplevd det samme, sier daglig leder for spillselskapet Krillbite, Ole Andreas Jordet til NRK.

Det har vært stor blest rundt Hamar-selskapet Krillbite på nettet siden de lanserte en smakebit fra sitt pågående spillprosjekt på Youtube.

De ti unge spillutviklerne har fått overraskende stor oppmerksomhet, og mengder med god respons fra spillere verden rundt. Nesten en halv million mennesker har sett videosmakebiten på spillet «Among the Sleep».

– Vi har fått mange kommentarer om at spillet vi jobber med virker utrolig spennende og skummelt, og at vi er nytenkende og kreative, sier Adrian Tingstad Husby, en av spillutviklerne i Krillbite.

Husby innrømmer at all den positive responsen har gitt dem en solid dose med selvtillit. Noe som er ekstra inspirerende for de ansatte som så å si jobber dag og natt med å ferdigstille spillet.

Unikt prosjekt i dataspillverdenen

Spillet «Among the Sleep» tilhører sjangeren horror/fantasy, men er ganske annerledes og unikt i spillverdenen

– «Among the Sleep»er satt i perspektivet til et to år gammelt barn som våkner om natten og opplever merkelige ting rundt seg. Spillerne vil oppleve noe som hele tiden grenser mellom fantasi og virkelighet gjennom et barns øyne, forteller Ole Andreas Jordet.

Og det er nettopp at spillet oppleves fra et lite barns ståsted som gjør spillet så annerledes på markedet.

Journalist og spillanmelder i «Filmpolitiet» på NRK P3, Andreas Hadsel Opsvik, bekrefter at det er nettopp denne annerledesheten som har ført til at spillet har blitt lagt merke til verden over.

– I stedet for å plassere et våpen i hånda di og be deg forsøke å løse et problem, så spiller du et to år gammelt barn med alle de begrensningene et to år gammelt barn har. Det er denne måten å tenke begrensninger på som skaper oppmerksomhet innen spillverdenen, sier Opsvik.

Kan sitte på en potensiell gullgruve

Foreløpig er det verken champagne eller russisk kaviar for de 10 ansatte i Krillbite, som alle har studert opplevelsesproduksjon i interaktive medier ved Høgskolen i Hedmark.

Til tross for at selskapet får støtte fra både Norsk filminstitutt og Innovasjon Norge, så har alle deltidsjobber ved siden av dataspillarbeidet. Men etter Youtube-oppmerksomheten har selskapet fått henvendelser fra store og seriøse aktører innen spillindustrien.

– Det har vært flere som har vist interesse for prosjektet, ikke bare spillere men også flere utgivere, så det gir oss ganske god slagkraft når spillet er klart til å slippes, sier Jordet.

Men så er da ikke målet med spillutviklingen å bli millionærer, heller – men å kunne jobbe med noe de elsker.

– Hvis vi klarer å få til noe som påvirker livene til de som spiller, at noen henvender seg til oss og sier spillet vårt forandret livet deres, ja det må være drømmen, forklarer Jordet.

Målet er å ferdigstille «Among the Sleep» i løpet av 2013. Men de har ikke noe hastverk med å slippe spillet – alt må være tipp topp før det skal ut på markedet, og de ansatte i Krillbite sier det er en del som gjenstår før den tid.

Among the Sleep

Store aktører innen spillbransjen har vist interesse for «Among the Sleep»

Foto: Krillbite Studio

Flere saker fra Innlandet