Hopp til innhold

Ikke la deg lure av salgstriks

SALG! SALE! CRAZY DAYS! PRISRAS! Nå er januarsalget i gang og butikkene smeller opp store og mange salgsplakater i vinduene. Men ikke la deg lure.

Januarsalg - nyttårssalg (Montasje)

Butikkene slåss om kundene under januarsalget.

Foto: Tom Arne Moe / NRK

– Det er ikke alltid man kan stole helt på reklamen. Det er grunn til å vise sunn skepsis til noen av tilbudene.

Det sier Undis Scheslien, regiondirektør i Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike. Hun råder forbrukerne til å ta salgsreklamen med en klype salt.

Sjekk før-prisen

For nå er vi inne i et nytt år og det store januarsalget er i gang. Postkassa fylles opp med reklame, alt er innmari billig.

Undis Scheslien, Forbrukerrådet

Undis Scheslien i Forbrukerrådet, sier det er viktig å ha en sunn skepsis til salgsvarene.

Foto: Jorun Vang / NRK

– Nå er forretningene veldig ivrige på å lokke oss til butikkene sine. Det kan være flere måter å gjøre det på. Men det er i alle fall viktig at hvis de opererer med at det er salg, så skal det være salg, sier Undis Scheslien.

Med det mener hun at det skal være reelle prisavslag.

– Det må stå en førpris og en nåpris som går helt tydelig fram. Det er det det skal gjøre. For ellers har vi ingen mulighet for å vurdere om det er riktig, sier Scheslien.

Pass opp for lokketilbud

Og så er det disse lokkevarene. Det kan være et supertilbud på en TV. Og så viser det seg at det bare er èn TV (eller to eller tre). Så når du kommer til butikken er selvfølgelig den solgt. Men da har de fått deg inn i butikken.

– Og da er jo hele hensikten å få deg til å kjøpe en annen TV i stedet. Men det går ikke. De må ha mer enn en vare for å kunne kalle det et salg, sier Undis Scheslien.

Elkjøp er blant dem som noen ganger skriver i annonsene sine at tilbudet gjelder et begrenset antall.

– Men vi opplever, at når vi skriver i annonsen at det er et begrenset antall, så vet folk at de må være ganske tidlig ute for å være sikker på å få benytte seg av tilbudet.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Elkjøp, Åshild Indresøvde. Hun sier misvisende markerdsføring er dårlig butikk.

– Misvisende reklame er dårlig butikk

Varer på salg

Butikkene er fulle av salgsplakater i disse dager.

Foto: Sissel Helen Kvalvik

Men likevel skal det være ganske mange produkter og ganske stor sjanse for at de har salgsvaren i butikken når du kommer.

Åshild Indesøvde sier misvisende reklame er dårlig butikk og at de forsøker å fordele tilbudsvarene etter markedet.

– Det er absolutt ikke lokketilbud det vi har i kampanjene våre. Men vi vil gjerne at det skal være forutsigbart for folk når de stiller seg i kø, og derfor skriver vi hvor mange vi har, sier hun.

Men hun sier at de ikke markedsfører tilbud med færre varer enn det de tror vil dekke markedet ganske godt.

– Si fra om juks

Men Undis Scheslien i Forbrukerrådet ber folk sjekke litt ekstra nøye før de kaster seg ut i salget.

– Ja, det er viktig at folk har en sunn skepsis til salgsvarene. Og hvis man har mistanke om at det er noe juks ute og går, så syns jeg man skal ta seg bryderiet med å si fra til Forbrukerombudet, sier hun.

Les også: