Hopp til innhold

Forsker på hvorfor vi blir rørt

17. mai er en dag mange vil få gåsehud. Noen vil kanskje til og med gråte av å se barnet sitt i barnetoget. Forskere vil vite hvorfor du får denne følelsen.

Rørt av bunaden

Helene Storlien har på seg en rekonstruert 1700-talls bunad fra Gudbrandsdalen. Jorun Jørstad, som er bunadtilvirker på Husfliden i Lillehammer sørger for at den sitter riktig.

Foto: Sondre Tallaksrud / NRK

«Det skaper felleskap hos menneskene»

Janis Heinrich Zickfeld/ Forsker

Helene Storlien tester bunaden dagen før dagen sammen med venninna. De føler begge på en følelse av å bli rørt.

– Ja, man blir jo rørt. Jeg føler meg ekstra fin med bunad, sier Helene.

– Jeg blir veldig rørt av å se henne. Den er så fin, legger venninna til.

Helene sier hun ofte får denne merkelige følelsen under nasjonaldagen.

– Det er hvis noe er ekstra fint. Spesielt under taler av folk man kjenner godt.

Bunad

RØRT: Helene Storlien blir rørt under 17. mai, spesielt av talene til nære.

Foto: Sondre Tallaksrud / NRK

Følelsen binder oss sammen

– Det vi antar er at det å bli rørt er noe som binder folk mer sammen. Det skaper fellesskap hos menneskene, sier Janis Heinrich Zickfeld, som er sosialpsykolog ved universitet i Oslo.

Han er med i teamet som forsker på følelsen rørt, som de har valgt å kalle kama muta.

Husfliden Lillehammer

BLIR RØRT AV FAMILIEN: Jon Tølløfsrud Hulberg blir ofte rørt etter han at ble far.

Foto: Sondre Tallaksrud / NRK

– Det vi vet er at hvis folk er sammen med andre, eller har nære relasjoner så har man større sjanse for å overleve. Det kan være en evolusjonær mekanisme, sier Zickfeldt.

Jon Tølløfsrud Hulberg er usikker på om han kommer til å bli rørt på 17. mai.

– Litt rørt blir jeg kanskje. Det er først og fremst barn og nær familie som gjør at jeg får denne følelsen.

– Hvordan er det å ha denne følelsen?

– Det er gåsehud og tårer. Det er vel stikkordene, sier Hulberg.

Kan påvirke reklamebransjen

Trond Blindheim i dress.

TREND: Trond Blindheim tror bruken av følelser kan bli økende i norske reklamer.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, tror bruken av følelsen rørt kan bli økende i norsk reklame.

– Reklamene vi allerede har spiller mye på følelser. Vi kjøper med følelser, så det er et veldig effektivt grep for dem som lager reklamene. Jeg tror vi vil se mer og mer av dette fremover.

Flere saker fra Innlandet