Hopp til innhold

Havarikommisjonen om mikroflyulykken: – Flere årsaker førte til styrt

Overvekt, mangelfull briefing, for høy steilehastighet er blant årsakene til mikroflyulykken i Hamar i sommer der to personer omkom.

Mikrofly farligst, men i størst veskt

STYRTET: Mikroflyet totalhavarerte og brant i et skogholt like ved Hamar flyplass .

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

To piloter fra Hedmark omkom da et mikrofly styrtet like nord for Hamar flyplass 14. juli i år. Begge to var erfarne piloter. Flyet tilhørte Hedmark flyklubb og var av typen Dynamic som er et av de mest moderne mikroflyene på markedet.

Den ene av pilotene omkom umiddelbart i ulykken, mens den andre døde på sykehus et døgn senere.

– Ulykken har preget oss sterkt, sier leder Geir Magne Andersen i Hedmark Flyklubb som er en av Norges mest aktive med 180 medlemmer.

– Granskningskommisjonen har gjort en veldig grundig jobb og vi vil ta med oss lærdommen videre. Alle i klubben er i gang med å fly igjen, sier Andersen.

Ingen enkeltstående årsak til styrten

Viktig å finne årsaken

Geir Magne Andersen, leder i Hedmark flyklubb, er imponert over flyhavarikommisjonens arbeid.

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

Granskningskommisjonen i Norges Luftsportsforbund har ikke funnet noen enkeltstående årsak til at mikroflyet styrtet, men konkluderer med at det er flere årsaker til at flyturen endte så katastrofalt.

Det er ikke funnet teknisk svikt ved flyet som var kontrollert og vedlikeholdt i henhold til regelverket.

I rapporten står det:

«Denne ulykken er et resultat av at flere faktorer virker i samme retning. Ingen av de enkeltstående faktorene er nok til at en ulykke kan skje, men kombinasjonen av faktorene fører til ulykken.»

Flyet tok av med en overvekt på 58,5 kilo. I rapporten står det at det i mikroflymiljøet er en kultur for at vektbegrensningen kan "tøyes" uten at man samtidig er klar over hva overvekt utgjør for flyets manøvreringsevne.

«Sannsynligvis ikke tilstrekkelig forhåndsbriefet»

I rapporten pekes det også på at flyturen sannsynligvis ikke ble tilstrekkelig forhåndsbriefet, slik at begge pilotene var forberedt og klar over hvilke øvelser som skulle trenes, og hvordan de skulle utføres.

Det var dessuten oppgitt feil steilehastighet fra produsenten. I kombinasjon med den økte vekten førte det til at flyet steilte ved en høyere hastighet enn oppgitt i flyets håndbok under en simulert motorkutt 500 fot over bakken.

Flyet endret da retning med en etterfølgende spinn som pilotene ikke klarte å komme ut av før flyet traff trærne og bakken.

Flyet hadde ikke steilevarsel eller måler som kunne gitt pilotene bedre oversikt over situasjonen.

Nødskjerm ble heller ikke utløst, eller ble ikke utløst i tide før kollisjon med bakken.

Les hele Flyhavarikommisjonens rapport

Flere saker fra Innlandet