Den nye veien blir en firefelts motorveg som går 16,5 kilometer gjennom Sør-Odal og Kongsvinger. Det har tatt tre år å bygge om E16, og i dag skal ferdselen være tryggere og kjøreturen går raskere, mener Statens Vegvesen.
Veien ble åpnet med hornmusikk, ordførere og lokalpolitikere på plass. Men alt gikk ikke helt etter planen.
Skar av snora
Da snora skulle klippes torsdag ettermiddag, var saksa sporløst forsvunnet. Ordfører i Kongsvinger, Øystein Østgård, fikk til slutt tak i en kniv, og statssekretær Bård Hoksrud ble nødt til å skjære, istedet for å klippe snora.
Han var allikevel svært fornøyd med å få åpne veistrekningen.
– Ordførerne og politikere i alle aktuelle kommuner har stått på i mange år for å få til dette prosjektet, og det skal de ha ros for. Derfor er det ekstra kult å stå her i dag, skrøt Hoksrud.
- Les også:
– I verdensklasse
Hoksrud innrømte at byggingen av veien ikke har vært problemfri.
– Det har vært en del utfordringer underveis, der blant annet kostnadene ble høyere enn beregnet, men det er håndtert på en god måte. Dette prosjektet er i verdensklasse, skrøt Hoksrud.
Motorvegen har fått fartsgrense på 90 km/t. I tillegg er det satt opp midtdelere for å unngå alvorlige møteulykker, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.