– Hun er som en gammel dame, smiler produksjonsdirektør Runar Jakobsen.
Det er nesten ikke ørens lyd å få der han står, inne den snart 130 år gamle fabrikken ved Hunnselva i Gjøvik.
Bedre utnyttelse av gammelt, slitesterkt produksjonsutstyr finnes knapt i Norge. Produksjonslinja vi står ved er fra 1932. Mens oljekrisa er i ferd med å ramme landet vårt hardt, så blomstrer industrien i Innlandet.
- Les også: Innlandsindustrien går bra
Økt omsetting
Alder til tross, produksjon og omsetning øker kraftig hos Hunton.
Det mest kjente produktet er trefiberplater som blir brukt til isolasjon. Men produktspekteret utvides stadig, sist år omsatte bedriften for 381 millioner kroner. Nå er målet en halv milliard.
– Strategien har vært å bredde ut, ikke bare lage plater slik vi har gjort, men gå over til konstruksjon, få flere bein å stå på. Den strategien er i vi i ferd med å lykkes med, sier Jakobsen. Og forklaringen er enkel:
– Dyktige folk.
John Hansen og John Skogli har jobbet her i mange år. De styrer deler av produksjonen fra et avansert datarom.
– Vi går jo skift, og blir preget av det, sier de. De gleder seg til å gå på jobb. Miljøet er godt.
Det grønne skiftet
Produksjonsdirektør Runar Jakobsen mener også det såkalte grønne skiftet er en viktig faktor som passer godt inn i Huntons profil og inn i framtida til treindustrien:
– Veksten skal baseres på dyktige mennesker og på trær fra Innlandet. Det skal passe godt til det grønne skiftet.
Hunton har om lag 100 ansatte på Gjøvik. Bedriften eksporterer nær 40 prosent av produksjonen sin. Nå skal de utvide i Gjøvik samtidig som de øker fra fem til seks skift for holde tritt med etterspørselen.
– Nå ser vi oss om etter ny og større tomt, sier produksjonsdirektøren.