– Du må tilpasse farten til det som skjer rundt deg, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i sparebankeide Frende Forsikring i en pressemelding. Hun viser til at nybegynnere er langt mer utsatt for skade.
Kneskader og hodeskader
Ifølge statistikk fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF) utgjør ulykker på alpinski 68 prosent av de rapporterte skadene, fulgt av 27 prosent på snowboard og to prosent på telemarkski.
– Kne er mest skadde kroppsdel fulgt av hode, sier Andreas Rødven, tidligere generalsekretær i ALF. Sammen med skiforsker Arne Ekeland ved Martina Hansens Hospital har han publisert en stor studie av skader på ski- og snowboardkjørere i norske alpinanlegg.
– Ni av ti skader i bakken skyldes at skiløperen faller selv, forteller Slettemoen.
- Les også:
Tall fra studien viser at det er dobbelt så mange kvinner som skader kneet, mens menn er mer utsatt for skulderskader enn kvinner.
Ulykker sent på dagen
Koordineringsevne, styrke og oppmerksomhet reduseres i løpet av dagen.
– Mange unødvendige ulykker skjer mot slutten av dagen, når både beina og bakken er slitne. Avslutt heller aktiviteten før du har tatt deg helt ut. Og bruk hjelm, det er det enkleste sikkerhetstiltaket for å redusere risikoen for hodeskader, sier Slettemoen.
– I tillegg kan det være lurt å ta turen innom skiutleien for å justere bindingene sine gratis, sier Rødven.
Pass på
God oversikt over trafikken i løypa øker sikkerheten. Det er den som kommer bakfra, som alltid har ansvaret for å unngå kollisjon.
– Risikoen for å bli påkjørt er størst hvis du ikke er synlig. Ikke bli stående under hopp og heng, men kjør ut til siden, sier hun.
Åtte prosent av skadene i bakken skyldes kollisjon med andre, to prosent skyldes kollisjon med gjenstand.
- Les også:
De internasjonale skivettreglene:
- Ansvar for å unngå skade
- Avpass farten etter forholdene
- Vikeplikt
- Forbikjøring / utforkjøring
- Starte, kjøre inn eller svinge oppover i nedfarten
- Stopp i nedfarten
- Til fots i nedfarten
- Skistoppere er påbudt
- Respekter skilt
- Hjelp til ved ulykker
Kilde: Alpinanleggenes landsforening