Hopp til innhold

Dekkimportørenes forening: – Folk på bygda skifter oftere hjul selv

Å skifte hjul hos en forhandler er mer utbredt i byer enn i bygdene. Forklaringen er ifølge foreningen enkel.

Mann skifter til vinterdekk

ULIKE: Det er snart tid for å skifte til vinterdekk. Dekkimportørenes forening sier det er forskjell på dekkskiftevanene til byfolk og bygdefolk.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Daglig leder i Dekkimportørenes forening, Hroar Braathen, sier bruken av verksteder og såkalte dekkhotell er mye mer vanlig i tettsteder enn resten av landet. Her kan du få skiftet, vasket og lagret dekkene.

– I Bygde-Norge har vel de fleste bedre plass i garasjer og uthus, og de er kanskje også mer vant til å bruke utstyret som hører til bilen, sier Braathen.

Han tror at bygdefolket kan være mer praktisk anlagt enn de som bor i byer.

– Det kan nok virke sånn, ja.

Bør ha kunnskap

Hos Nordre Ål Bilpleie i Lillehammer strømmer kundene til om dagen. Mange vil ha hjelp til å skifte dekk, og i løpet av tjue minutter har Chimar Timor og kollegene gjort jobben.

– Det virker som om folk er fornøyde, sier han.

Chinar Timor sammen med to biler i verkstedet på Nordre Ål Bilpleie i Lillehammer

TRAVEL: Chinar Timor, ansatt ved Nordre Ål Bilpleie i Lillehammer, har mye å gjøre. Mange vil skifte dekk før snøen kommer.

Foto: Nina Rundsveen / NRK

Han forteller at den typiske kunden er en eldre person og han tror ofte det kan være tryggere å levere bilen på verksted enn å skifte dekk selv. Braathen forteller at det varierer fra person til person.

– Om det er trygt å skifte dekk selv kommer an på hvor flink man er. Man må ha rett utstyr og vite hvor hardt man skal feste hjulboltene, sier han.

Delte meninger på gata

En uhøytidelig sjekk på gata i Lillehammer viser at mange foretrekker å gjøre jobben selv.

– Jeg skiftet dekk i går kveld. Det er billigere å gjøre det selv, sier Knut Kvikstadhagen, som ikke mener det er vanskelig.

– Jeg skifter ikke selv, men overlater det til gubben. Vi sparer penger på å gjøre det selv og det tar en halvtime, sier Elin Alseth.

Men det finnes de som mener dekkhotell er den beste løsningen.

– Det er så lettvint! Jeg syns det er verdt å betale, da dekkene på nyere biler har blitt større og tyngre, sier Svein Strangstad.

Utrygge sjåfører er farlig

Det er ikke lov å kjøre med piggdekk før 31. oktober i Sør-Norge. I Nord-Norge er datoen 15. oktober. Det er for øvrig unntak knyttet til føreforholdene. Du kan med andre ord kjøre med piggdekk før disse datoene dersom føret krever det. Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk.

Slitte vinterdekk

DELT: 52 prosent av befolkningen kjører med piggdekk, mens resten benytter piggfrie vinterdekk.

Foto: Ronny Blix

Braathen forteller at 52 prosent av Norges befolkning i disse dager bytter til piggdekk, mens de resterende 48 prosentene kommer til å benytte piggfrie dekk. Også her er det stor forskjell på by og bygd.

– I de store byene er det gebyr for å kjøre med piggdekk. I sentrale strøk hvor det saltes mye er det heller ikke så stort behov for piggdekk, sier han.

Braathen tror andelen piggdekk er mye større i Hedmark og Oppland enn resten av landet. Han vil ikke kommentere om den ene dekktypen er tryggere enn den andre, men sier at sjåførens egen trygghetsfølelse er viktig.

– Dersom du ikke stoler på at piggfrie dekk er trygge, er ikke det bra. Utrygge sjåfører er ikke heldig i trafikken, påpeker han.

Flere saker fra Innlandet