Hopp til innhold

Farlige SUV-biler

Store firehjulstrekkere fører til stor risiko for andre trafikanter. Det mener Vegdirektoratet som nå ber bilkjøpere tenke seg godt om før de kjøper seg en SUV.

Øyvind M. Lein, Motor Forum Kongsvinger
Foto: Vera Wold / Scanpix/Reuters

Salget av biler med firehjulstrekk har økt sterkt i hele landet, ikke minst i Hedmark og Oppland.

Hittil i år har salget i Hedmark økt med 17 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra Norges Bilbransjeforbund.

Det fører også til en større risiko for andre trafikanter, mener vegdiraktoratet.

Advarer bilkjøpere

De nye såkalte SUV-bilene er store og tunge med en veldig høy front. Dette gir en høy skaderisiko for medtrafikantene, mener Anne Beate Budalen Hansen i Vegdirektoratet. Hvis bilen veier mer enn 1500 kilo ber hun folk tenke seg om to ganger før de handler.

- vi ønsker ikke å gi disse bilene avgiftsletter, ellers har vi få virkemidler for å få bilkjøpere til å unngå disse firehjulstrekkerne, sier Budalen Hansen i Vegdirektoratet. Nettsidene til vegdirektoratet gir folk råd når de skal kjøpe bil, og Budalen Hansen håper det kan være med å påvirke folk til å la SUV-bilene stå.

Har ikke noe valg

Dårlige veger, tryggere kjøring på vinterveier, god sittekomfort for en dårlig rygg.... Unnskyldningene for å kjøpe en firehjulstrekker er mange. Øivind Lein hos MotorForum i Kongsvinger mener at barnefamilier ikke har så mange andre valg hvis de er ute etter romslige biler som tar seg godt fram i terrenget.

Han opplever at stadig fler kjøper denne biltypen. Bare i Oppland har salget hittil i år økt med 48 % i Oppland og 17% i Hedmark sammenligna med fjoråret, ifølge tall fra Norges Bilbransjeforbund.

Større dødsrisiko

Mitsubishi Pajero er den største fra fabrikanten. Veier 2250 kilo og ruver godt når du møter den på veien. Det hjelper ikke så mye at mindre personbiler er blitt sikrere. Bare vekta på Pajeroen gjør at firehjulstrekkeren vil være vinneren i en eventuell kollisjon.

En test fra USA viser at dersom SUVen treffer en personbil i siden vil ikke kollisjonen utløse sikkerhetssystemene hos personbilen. Dødsrisikoen er ifølge samme test tre - fire ganger større dersom du kjører en vanlig personbil og kolliderer med en stor firehjulstrekker.

Da skulle en jo tro at familien sitter trygt i en firehjulstrekker, men slik er det ikke ifølge vegdirektoratet. Det viser seg at risikoen for å velte er større med en såkalt SUV. I sum vil risikoen for ulykke være like stor om du kjører stor eller liten bil.

Flere saker fra Innlandet