Mellom det planlagte forbikjøringsfeltet ved Sembshagen nord for Biri og det neste planlagte forbikjøringsfeltet ved Vingrom kirke, er det omtrent 15 kilometer.
Lenger nord, mellom Vingrom kirke og Hunderfossen i Øyer, blir det en enda lengre strekning på omtrent 17 kilometer der bilistene ikke kan kjøre forbi ved uhell.
– Det er en veldig lang strekning, mye lenger enn ønskelig, sier Guttorm Tysnes, som er leder i Lastebileierforbundet Hedmark og Oppland.
Og:
– Det er lange strekninger, og det gir jo redusert framkommelighet, sier lederen for ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet, Odleif Bakken.
Framkommelighet mot trafikksikkerhet
Det er allerede satt opp midtdelere på andre strekninger på E6, blant annet mellom Mjøsbrua og Brumunddal. Slike rekkverk kan skape problemer for utrykningskjøretøyer.
– Ambulansearbeiderne velger ofte å slå av sirene og blålys når de er i disse feltene med midtdeler. Ved utrykning med blålys blir det ofte enda dårligere framkommelighet og flyt fordi bilistene bremser opp. Flyten er bedre når en følger trafikken, sier Bakken.
Det betyr at ambulansene ligger i 70 og 80 kilometer i timen. Tross dette er Bakken først og fremst positiv til nye midtdelere.
– Alt i alt tror jeg ikke vi taper veldig mye tid med disse midtdelerne. Og det må veies opp mot trafikksikkerheten. Vi må akseptere noe redusert framkommelighet, sier avdelingslederen for ambulansetjenesten.
Midtdelerne har vist seg å ha stor effekt på trafikksikkerheten ved å hindre frontkollisjoner, og har trolig reddet mange menneskeliv.
- Les også: – Midtrekkverk har kommet for å bli
– Et strakstiltak
Bygging av midtrekkverk mellom Mjøsbrua og Vingrom starter allerede i år. Midtrekkverk videre fra Vingrom til Ensby ved Lillehammers nordgrense mot Øyer, kan begynne i 2016 eller 2017. Planen for denne strekningen ble nylig lagt fram.
Dette er en midlertidig løsning innen strekningen blir bygget ut til fire felt. Det er ikke avklart når det blir. I Nasjonal transportplan for perioden fram til 2023 er strekningen ikke prioritert.
– Dette er et strakstiltak for å hindre dødsulykker, sier Øyvind Moshagen, prosjektleder for E6-utbyggingen.
Han sier det ville koste mye penger med enda et forbikjøringsfelt. Han erkjenner at midtdeleren har konsekvenser for bilistenes muligheter til å kjøre forbi, men sier likevel:
– I dag er det såpass mye trafikk at det i praksis ikke er mulig å kjøre forbi på dagtid. Jeg tror ikke framkommeligheten blir nevneverdig endret.
– Hva hvis en lastebil punkterer?
De som kjører lastebil på den trafikkerte strekningen er skeptiske til midtdeleren.
– Vi er skeptiske og mener det hadde vært ritkig å bygge ut til fire felt med en gang. Det er trafikkgrunnlag for det, sier Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileierforbund Hedmark og Oppland.
Tysnes mener det legges opp til svært lange strekninger uten forbikjøringsmulighet i forhold til hva som er vanlig andre steder.
– Man er nødt til å ha noen avkjøringsmuligheter, noen havarilommer, slik at ikke trafikken blir blokkert over alt for lange strekninger hvis for eksempel en lastebil punkterer, sier han.
Målet i Nasjonal transportplan er det skal være adskilte kjørefelt hele veien fra Biri til Otta innen 2023.På sikt skal det bygges fire felt også mellom Mjøsbrua og Øyer grense, men dette blir trolig ikke påbegynt de neste ti åra.
– Det er ingen tvil om at det er behov for firefelts vei, trafikken er for høy for dagens standard, så får vi se hva Regjeringen seinere etterhvert kan prioritere, sier Øyvind Moshagen i Statens Vegvesen.