Skogbruket i Norge, og Innlandet spesielt, er helt avhengig av å sende tømmer til Sverige, etter at papirfabrikkene i Norge har blitt lagt ned.
– Avgjørende for skogbruket
Eksporten har økt, sier det svenske gigantselskapet Stora Enso sin daglige leder i Norge, Arne Ivar Ødegård.
– Det er helt avgjørende for skogbruket i området her. Vi har tredobla vårt kjøp i Hedmark og Oppland. Og uten transporten til Sverige hadde det vært smalhans for skogbruket i Norge, og spesielt i Østerdalen og Gudbrandsdalen, sier Ødegård.
Etter nedlegginga av papirfabrikker i Norge går stadig mer tømmer til Sverige. Transporten går med enorme tømmertog, ikke minst på dieselbanene Røros- og Solørbanen.
Millioner i forskjell
Men dieseltog er langt mere kostnadskrevende enn elektrifiserte jernbaner. Skogbruket hadde spart millioner av kroner dersom myndighetene hadde elektrifisert Røros- og Solørbanen. Det er penger som kan bety forskjell på lønnsom og ulønnsom både for tømmerselger og -kjøper.
– Det koster roughly mellom ti og femten kroner mer kubikken å kjøre diesel. Spør du en skogeier så vil du høre at det er ganske avgjørende for hans økonomi, og det er jo penger vi kunne vært interessert i å dele, sier Ødegård i Stora Enso.
Høyre vil lage elektrifiseringsplan
I dag besøkte Høyre-representantene Gunnar Gundersen og Ingjerd Schou tømmerterminalen i Elverum. Der åpnet de for at en ny regjering vil elektrifisere dieseltogstrekningene i Hedmark, men de lover det ikke.
– Vi vil sette i gang en handlingsplan for å få elektrifisert Solør- og Rørosbanen. Med den volumøkningen av tømmer som er på de banene, så er også banens funksjon kommet i et nytt lys, sier den lokale Stortingsrepresentanten for Høyre, Gundersen.
– Det er hensiktsmessig for det lokale næringslivet å få tømmeret raskt og godt fram. Det ligger penger i det å få rask og god fremdrift av tømmeret, men vi kan ikke love at det vil bli elektrifisering med en ny regjering, sier Ingjerd Schou.