Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) slapp nyheten om byggingen av den siste veibiten sammen med statsråd Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). Til tross for at arbeidet allerede er i gang på flere steder, er utbyggingen ennå ikke formelt vedtatt. Saken legges fram i statsråd denne uka og skal opp i Stortinget før jul.
– Arbeidet med den tredje og siste etappen, 21 kilometer firefelts vei fra Minnesund til Skaberud, begynner våren 2012. Hele den 65 kilometer lange E6-strekningen fra Gardermoen til Kolomoen blir ferdig høsten 2014, sier Kleppa til NTB.
En begeistret Stange-ordfører troppet opp for å feire bevilgningen og overrakte to poser av de berømte Espa-bollene til statsministeren.
Tunnel og bru
Åpningen av etappe to foregikk med marsipankake, grillmat og E6-fans DDE. Den 19 kilometer lange strekningen mellom Dal og Minnesund har en prislapp på rundt 2,3 milliarder kroner. I prosjektet inngår blant annet to store bruer og en tunnel.
– Det reduserer veldig faren for trafikkulykker, det bedrer framkommeligheten. Også er prosjektet et eksempel på at vi kan bygge raskt og effektivt, sier Stoltenberg.
Betaler for hvor langt du kjører
Når strekningen Gardemoen-Kolomoen står ferdig, vil det komme på plass et bomsystem som er helt nytt i Norge. På den 66 kilometer lange veistrekningen vil det plasseres seks bomstasjoner med en mils mellomrom.
– Vi mener det er en mer rettferdig trafikantbetaling, ettersom trafikantene betaler for hvor langt de kjører, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i Statens vegvesen region øst.
Prisen blir mellom 100 og 110 kroner en vei. Av den totale prislappen for prosjektet på 8,2 milliarder kroner, dekker staten 2,3 milliarder. Det vil si at bilkjørerne må betale 5,9 millarder kroner av regningen.
– Jeg forstår at mange ønsker å slippe å betale bompenger. Samtidig er det det av vi øker de statlige veibevilgningene og bruker bompenger som gjør at vi kan bygge ut så mye vei og det er det som ønskes lokalt og vi gjennomfører ikke bomprosjekter uten at det er ønsket lokalt, sier statsministeren.
- LES OGSÅ: Redder sjelden plante fra E6-utbygging
Fornøyd ordfører
Stange-ordfører Nils A. Røhne mener E-6 utbyggingen er den største samferdselspolitiske revolusjonen i Innlandet siden jernbanen ble bygd til Hamar i 1881.
– Dette gir store muligheter for virksomheter og bosetning i Innlandet.
Han mener veiutbyggingen er verdt det, på tross av de høye bompengekostnadene:
–Skal vi få bygd veien må vi akseptere så store bompengekostnader. Heller det enn å ikke få veien.
SE REPORTASJE FRA ÅPNINGEN HER: