Hopp til innhold

Dårlig toglinje på Gjøvikbanen kan gi færre togavganger

NSB mener toglinjene på Gjøvikbanen er så dårlige at de må redusere rutetilbudet. Jernbaneverket sier det vil koste flere milliarder kroner å ruste opp banen.

lokomotiv, Gjøvikbanen

NSB vurderer å kutte i rutetilbudet på Gjøvikbanen. - Uakseptabelt, sier reisende.

Foto: NRK

I vinter har det vært over 800 innstillinger på banen noe NSB i stor grad mener den dårlige toglinja har skylda i. Fra nyttår vil de ha færre avganger i håp om at det skal holde togene i gang.

– Uakseptabelt med rutekutt

Flere av de reisende som NRK Hedmark og Oppland traff på Gran stasjon på Hadeland er ikke fornøyd med et mulig rutekutt på Gjøvikbanen.

– Rutekutt er helt uaktuelt å akseptere. Dette synes jeg ikke noe om. Det er jo bra at det går mange tog. Det høres helt forferdelig ut.

Sjøl om togpassasjerene ikke liker togkutt så er det likevel det NSB vurderer. Togselskapet mener de dårlige linjene gjør det umulig å opprettholde rutetilbudet.

– Situasjonen på Gjøvikbanen er slik at infrastrukturen sliter på togmaterielle vårt. Når dette skjer så virker ikke togene som de skal og det faktiske rutetilbudet blir dårligere, sier kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen.

Gjøvikbanen er viktig for svært mange pendlere i Vest-Oppland og Akershus.I flere år har det vært problemer på strekningen og i vinter toppa det seg med 800 innstilte togavganger fra januar ut april.

Togskinner

Gjøvikbanen er for svingete, mener Jernbaneverket.

Foto: Frode Meskau / NRK

Fylkeskommunen i Oppland har nå bedt Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet om et svar på hva de vil gjøre med Gjøvikbanen, både på kort og lang sikt.

Politikernes ansvar

Men i Jernbaneverket mener de det er politikernes ansvar å få skikk på banen.

Informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket Region Øst mener årsaken til problemene er at Gjøvikbanen er svært svingete.

– Skal man gjøre noe med det, så må man bygge helt nye banestrekninger. Det koster flere milliarder kroner. Dette er noe Jernbaneverket ikke kan ta stilling til. Det er noe politikerne må ta opp. De må bestemme seg for om de skal bruke noen milliarder på å ruste opp Gjøvikbanen, sier Skarpen.

Flere saker fra Innlandet