Hopp til innhold

Buss for tog har kostet én milliard

Buss for tog har kostet NSB én milliard kroner de fem siste åra. Utgiftene ved uventet togstans, som flom og signalfeil, har økt sterkt.

Hamar, buss for tog.

Buss for tog er blitt en del av hverdagen for togpassasjerene. Her fra tog til buss i Hamar.

Foto: Knut Sveen / NRK

Bare de siste fem åra har buss for tog kostet NSB over én milliard kroner. Legger man sammen kostnadene for planlagt og uforutsett togstans, stopper taksameteret på 1.012 milliarder kroner.

Utgifter til uforutsett togstans øker mest.(Se tabell i høyrefeltet.)

NSB selv ønsker ikke å kommentere milliardbeløpet de bruker på buss for tog.

Mest på Østlandet

Dersom kostnadsbruken fortsetter, vil NSB bruke flere milliarder på å busse passasjerene sine før de planlagte dobbeltsporene er ferdigbygd.

Stans i togtrafikken i heile landet

For noen uker siden var det stans i togtrafikken i hele landet.

Foto: Simon Solheim / NRK

Tallene fra NSB gjelder hele landet. NSB har ikke spesifikke tall for den enkelte banestrekning eller landsdel, men fenomenet buss for tog gjelder i stor grad Østlandet der det også bor mest folk og derfor har de største konsekvensene.

Uventet togstans øker

Bussutgiftene i forbindelse med uventet togstans har økt fra 40 til 58 millioner kroner de tre siste åra.

– Grunnen til dette er at naturkatastrofer ( eks. flom) og feil på infrastrukturen (eks. signalfeil) har dratt med seg større kostnader enn tidligere, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB Persontog, Erik Lødding.

NSB skiller mellom planlagte og ikke-planlagte avvik i budsjettet. Planlagte avvik justeres i takt med Jernbaneverkets planer for arbeider på infrastruktur, for eksempel bygging av dobbeltspor.

Ikke-planlagte avvik er naturkatastrofer, for eksempel flom og skred, og feil på infrastrukturen, for eksempel signalfeil.

Saken fortsetter under videoen.

I to og en halv time stod togene over hele landet etter at det oppstod feil på nødsambandet til Jernbaneverket. Dermed ble det store forsinkelser for togreisende også i vårt tidstrikt.

Togtrøbbel i hele landet

– NSB kan bli bedre

– Én milliard er mye penger, men de planlagte avvikene er bare slik det er når det bygges ny jernbane. NSB kan vel heller ikke lastes for at mer ekstremvær også rammer jernbanen, sier leder i Mjøsen pendlerforening , Jan Riddervold.

Jeg har opplevd flere ganger at bussen fra Lillehammer har gått ti-femten minutter for sent. Bussen kunne kanskje stille opp ti minutter før den skal gå, så kunne den ha vært i rute

Leder i Mjøsen pendlerforening, Jan Riddervold

Men Riddervold mener NSB har et forbedringspotensiale når det gjelder det praktiske rundt overganger fra tog til buss. Han mener punkt én må være at bussen eller toget må være i rute fra utgangsstasjonen.

– Det er veldig irriterende å miste 15-20 minutter av starten på dagen. Man skal kanskje rekke et fly eller et annet tog. NSB bør skjerpe seg på en del områder, og dette er ett av dem, mener Jan Riddervold.

NSBs utfordringer

– Det er noen utfordringer med å få busser til å gå like smidig som tog, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding, og fortsetter:

Vi har forståelse for at Jernbaneverket må oppgradere infrastrukturen. Det gjør kanskje litt vondt på kort sikt for kunden og for oss, men på lang sikt vil det gagne hele samfunnet at vi har en oppgradert jernbane.

Kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding, NSB

– Et togsett tilsvarer åtte busser, så det krever en annen logistikk enn å kjøre tog. Primært ønsker vi å kjøre tog så mye som mulig. Det å kjøre buss for tog gjør både passasjerene og oss litt vondt. Men det vil hjelpe oss med å kjøre mer stabilt med tog siden.

Kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding sier NSB har avtaler med private buss- og drosjeselskaper over hele landet, men at de ikke står klare til å kjøre når det skjer uventet togstans.

Flere saker fra Innlandet