Hopp til innhold

Livsfarlig laserlek i Gjøvik-området

Pilotene av et SAS-fly ble blendet av grønt laserlys da de fløy over Gjøvik i går kveld. Luftfartstilsynet ser alvorlig på hendelsen, og sier slik laserlek kan sette liv på spill.

SAS-fly

Pilotene av et SAS-fly ble blendet av laserlys på veg inn mot landing i går kveld.

Foto: KAREN BLEIER / Afp

– Vi fikk beskjed om at pilotene i et SAS-fly på vei inn for landing på Gardermoen hadde blitt blendet av et grønt laserlys da de fløy over Gjøvik, sier Børge Hals, operasjonsleder i Vestoppland politidistrikt.

Hals sier politiet stadig oftere får meldinger om piloter som har blitt blendet av laserlys, noe Marit Kvarum, kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet bekrefter.

– Hittil i år har Luftfartstilsynet registrert 51 hendelser hvor piloter har blitt blendet med laserlys. Dette er et stadig økende problem, ikke bare i Norge men også internasjonalt, sier Kvarum.

Årsaken til økningen er ukjent, men Kvarum understreker at dette ikke bare er barnestreker, men at også voksne mennesker driver med slik laserlek.

Kan sette menneskeliv i fare.

Lek med laserlys er langt fra ufarlig, og det å peke med laser mot fly og helikopter kan i verste fall sette menneskeliv i fare. Luftfartstilsynet ser meget alvorlig på hendelser hvor piloter blendes av lasere.

– Selv om strålingen ikke er så kraftig at det oppstår skade på øynene vil piloten kunne bli hindret i å se ut av cockpiten, og bli hindret i å se instrumentene. Dette kan lett skape farlige situasjoner. Særlig i forbindelse med landing og ved nærhet til bygninger eller andre luftfartøy vil blending være svært kritisk, forklarer Marit Kvarum, kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

Kvarum sier de fleste laserhendelsene skjer ved innflyvning, og det er spesielt ved de store flyplassene som Gardermoen, Flesland, Sola og Værnes hvor piloter opplever å bli blendet av laser.

Vil ha totalforbud mot laserpenner

Laserpenn, laserlys,

Laserpekere blir i økende grad brukt til å blende piloter

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Luftfartstilsynet har iverksatt flere tiltak for å varsle om laserbeskytning.

– Flyselskapene og Avinor har etablert varslingsrutiner, blant annet til politiet, slik at lokale politienheter varsles ved hver hendelse. I tillegg var vi en sterk pådriver for å innskrenke muligheten for å anskaffe laserpekere, forklarer Kvarum

Fra og med 1. januar 2011 ble en ny forskrift innført, slik at bare er de som har dokumentert behov, som får tillatelse fra Statens strålevern til å ha eller bruke laserpenner av en viss styrke i det offentlige rom.

– Det er stor forskjell fra tidligere da en kunne kjøpe denne type laserpekere godkjenningsfritt i butikker. Men vi ønsker oss et totalforbud mot laserpenner, sier Kvarum.

Flere saker fra Innlandet