Hopp til innhold

Bedre barnehagestart med mer tid sammen

ELVERUM (NRK): Carina Bjørnåsen skal bruke mer tid enn det som er vanlig i barnehagen når sønnen starter til høsten. Mer tid med foreldrene gjør tilvenningen til barnehage mindre skremmende, viser forskning.

Mor blir med når Falk Oliver begynner i barnehagen.

BEGYNNER TIL HØSTEN: Når Falk Oliver begynner i barnehagen til høsten, blir mor Carina Bjørnåsen med.

Foto: Anne Næsheim / NRK

Når Falk Oliver begynner i Stavåsbakken barnehage i Elverum skal mor være med ham hele den første tida. Barnehagen har satt av tre hele dager med foreldrene til stede.

– Til nå har vi hatt den vanlige formen for tilvenning der foreldrene har dratt fra barna på dag to eller tre, men vært tilgjengelig. Det har vi ikke vært fornøyde med, sier enhetsleder i Stavåsbakken Kathrine Johansen.

Skal lære av foreldrene

Forskning viser at foreldrene spiller en viktig rolle ved barnehagestart. Med mor og far tilstede er barna mindre stressa og de føler seg tryggere.

Stadig flere barnehager tar nå konsekvensen av dette og bruker mer tid på tilvenning.

Enhetsleder Kathrine Johansen er tydelig på hva som vil møte Carina og sønnen til høsten: Foreldrene har ansvaret for sitt eget barn, de skal være sammen med dem ved matbordet, leke med dem og skifte bleier på dem.

– Det er nyttig for at barnet skal bli tryggest mulig, sier Johansen.

Hvert barn får sin kontaktperson og foreldrene får tilbud om hjemmebesøk hvis barnet ikke finner trygghet i barnehagen etter oppstart.

– Vi vil også bruke lenger tid enn de avsatte tre dagene på tilvenning om det er behov for det, sier Johansen.

Roser barnehagene

Drugli

TYDELIG FORSKNING: Overgangen blir bedre for barna når tilvenningen er lengre, sier professor i pedagogikk May Britt Drugli ved NTNU.

Foto: NTNU

– Barnehagestart er en kjempestor overgang i et lite barns liv, fra å ha vært hjemme sammen med foreldrene sine med forutsigbar hverdag, til en arena med mye folk og nye rutiner, sier professor i pedagogikk May Britt Drugli.

Hun mener dagens raske tilvenning med å forlate barna på dag to eller dag tre, fører til at barna blir utrygge.

– En ettåring trenger lang tid på å gjøre seg kjent og føle trygghet, sier professoren.

Hun er glad for at flere barnehager nå ser nytten av å bruke mer tid på tilvenning.

Det skal nå kartlegges hvordan norske barnehager jobber med tilvenning og hvor mange dager de bruker på dette. Alle landets barnehager deltar i undersøkelsen som ledes av Regionsenter for barn og unges pskiske helse. Drugli deltar i dette arbeidet.

Jåttå i Stavanger er forbilde

Jåttå barnehage i Stavanger har brukt en uke på tilvenning i barnehage sammen med foreldrene siden 2013.

Deres erfaring er at:

  • Barna gråter mindre og er lettere å trøste.
  • De knytter seg lettere til kontaktpersonen i barnehagen.
  • Barna føler seg tryggere
  • Samarbeidet mellom foreldre og barnehagen har blitt bedre.

Flere barnehager andre steder har tatt etter rogalendingene, blant annet i Lørenskog. Også der har erfaringen vært gode.

Carina Bjørnåsen har to barn i Stavåsbakken fra før, og hun synes det har vært vanskelig å dra fra barna etter dag to. Hun forteller at hun har dratt ut tida, og vært der mer enn hun strengt talt burde.

Hun er fortrolig med at det også kan bli gråting heretter, men har tro på at det blir bedre.

– Vi håper jo at det skal bli så trygt og godt som mulig, sier hun.

BARN I SENTRUM: Stavåsbakken barnehage i Elverum ønsker å bli bedre på tilvenning.

BARN I SENTRUM: Stavåsbakken barnehage i Elverum ønsker å bli bedre på tilvenning.

Foto: Anne Næsheim / NRK

Flere saker fra Innlandet