Hopp til innhold

Anbud = suksess på Gjøvikbanen

Det var en god idè av Bondevik-regjeringen å la flere selskap konkurrere om å få kjøre på Gjøvikbanen, fastslår en ny rapport. Det har gitt flere avganger, mer lønnsomhet og flere reisende. Men de rødgrønne er likevel skeptiske.

Gjøvikbanen

Anbud på Gjøvikbanen har vært en suksess.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Rapporten er utgitt av Transportøkonomisk institutt (TØI).

Forskningsleder ved instituttet, Frode Longva, sier konkurranseutsettinga av Gjøvikbanen har vært en suksess.

- Anbudet har ført til et bedre tilbud for de reisende og lavere kostnad for det offentlige, sier Longva. - Samtidig har ikke arbeidsbetingelsene for de ansatte blitt forverret.

Arv etter Bondevik

Tallet på avganger ble økt kraftig da NSB Anbud, eller NSB Gjøvikbanen som det nå heter, overtok trafikken på strekningen i 2006. Det var daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) i Bondevikregjeringa som tvang NSB til å konkurrere om å få trafikkere den nedslitte og svingete jernbanen mellom Oslo og Gjøvik.

De rødgrønne er imot anbud i togtrafikken, men nå gir altså TØI og Frode Longva langt på vei de borgerlige rett.

- Til syvende og sist så er jo spørsmålet om man vil anbudsutsette eller ikke et politisk spørsmål, sier Longva. - Men de erfaringene man har fra Gjøvikbanen nå, viser at det kan være penger å spare uten at det går ut over tilbudet eller de ansatte ved å bruke anbud på gitte strekinger.

Fornøyde pendlere

Leder Per Martin Hjermann i Gjøvikbanens brukerforening ikke i tvil om at konkurranseutsettinga har gjort ting bedre på jernbanestrekninga.

- Det har blitt mye bedre tilbud og oftere avganger, sier han. Han trekker også fram et annet viktig framskritt etter at trafikken på Gjøvikbanen ble skilt ut fra resten av NSB.

- Gjøvikbanen har nå fått egne tog og ansatte, sier Hjermann. - Dermed blir de ikke tatt av NSB med en gang det er problemer en annen plass. Vi har fått et tilbud som er mye lettere å stole på.

Skepsis i regjeringa

De rødrgønne er i mot anbud i togtrafikken. Likevel sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at det skal bli interessant å se på den nye rapporten om Gjøvikbanen.

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhils Meltveit Kleppa er skeptisk til anbud i togtrafikken.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

- Men jeg tror ikke konkurranseutsetting er noe sesam, sesam, sier Kleppa.

- Dessuten er det et spørsmål om det er konkurranseuutsetting eller andre forhold som gjør at Gjøvikbanen har blitt en suksess. Først og fremst så handler dette om at det er flere som har reist med toget. Det var faktisk NSB som vant anbudet og det er helt klart at de har lagt seg i selen for å få dette til.

Flere saker fra Innlandet