Hopp til innhold

Alvorlig konstruksjonsfeil i E6-tunnel

Gang etter gang må Øyertunnelen på E6 i Gudbrandsdalen stenge. Vegvesenet innrømmer nå at det er en alvorlig feil med ventilasjonsanlegget i den nye tunnelen.

Øyertunnelen

OFTE STENGT: Etter åpningen for drøyt to år siden har Øyertunnelen vært stengt gjentatte ganger på grunn av isproblemer i en sjakt.

Foto: Geir Randby / NRK

Den snaut fire kilometer lange tunnelen åpnet 12. desember 2012, og var del av milliardsatsingen på ny E6 mellom tettstedene Øyer og Tretten, sør i Gudbrandsdalen. 1,4 milliarder kroner kostet prestisjeprosjektet.

Men allerede første vinteren oppdaget Statens vegvesen at ikke alt var som det skulle med ventilasjonsanlegget. Hver vinter har tunnelen måtte stenge på grunn av at snø og is blokkerer en ventilasjonssjakt. I tre dager denne uka var bilister henvist til omkjøringsvei mens arbeidene med å få ut store mengder snø og is pågikk.

Det er lokalavisa GD som skriver om saken i dag.

Laster Twitter-innhold

Vet ikke hvor dyrt det blir å rette opp

Problemet er en høy, loddrett luftesjakt på 92 meter. Fuktighet som siver inn i sjakta fryser til is på kalde vinterdager, og faller mot bunnen av sjakta. Der tetter hele systemet seg, og lufteanlegget settes ut av drift.

– Jeg kjenner ikke til tilsvarende problemer i andre tunneler. Det er få tunneler med en slik type sjakt her i landet. Dette skal være energisparende og skal ivareta brannhensyn, sier seksjonssjef Asbjørn Stensrud til NRK.

Han innrømmer at de har hatt store problemer med anlegget og at noe må gjøres. I 2013 forsøkte de å stoppe vannet som trenger inn i sjakten med betong. Det hjalp ikke.

– Vi setter ned ei gruppe som skal finne en løsning på problemet.

– Hvor dyrt kan det bli å utbedre feilen?

– Vi har ikke kommet så langt at vi kan si noe om det ennå, sier Stensrud.

Vifte i Øyertunnelen

VIFTER: To store vifter sender eksos ut av Øyertunnelen gjennom en lang sjakt. Når sjakta ikke er tett av is, vel å merke.

Foto: Geir Randby / NRK

Ble overrasket av geologiske forhold

Stensrud sier han ikke har oversikt over hvor mange dager tunnelen har vært stengt på grunn av isproblemene etter åpningen for drøye to år siden, men sier det har vært et problem hver vinter.

Denne uka ble bilistene på E6 – nok en gang – møtt av omkjøringsskilt. Sjakta var tett igjen. I tre dager jobbet mannskaper med en minigraver og en hjullaster.

Stensrud sier til GD at problemene skyldes geologiske forhold inne i fjellet de ikke hadde kontroll på da luftesjakta ble konstruert.

– Kunne dere planlagt slik at dette ikke hadde skjedd?

– Det har jeg ingen formening om på nåværende tidspunkt, sier Stensrud til NRK.

  • Se tv-innslag fra åpningen av Øyertunnelen i desember 2012:
    Folk i Gudbrandsdalen har venta lenge på bedre veg, og i dag klokka12 minutt over 12 var det endelig klart for åpningen av den første delen av nye E6.

  • Se kart:

Øyertunnelen

Flere saker fra Innlandet