Hopp til innhold

– Lærerstreiken kan være ødeleggende for skolen

– Lærerstreiken skaper mistillit og dype sår mellom lærerne og deres arbeidsgivere, og kan dermed være ødeleggende for den norske skole, mener skoleprofessor.

Professor Thomas Nordahl i SePU

Pedagogikkprofessor Thomas Nordahl tror en langvarig streik kan få negative konsekvenser for den norske skole.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Streikeviljen er stor blant lærerne som har vært i streik siden mandag. I Norge gikk 5500 lærere ut i streik, og åtte skoler i Hedmark og Oppland er rammet.

Streikeleder Egil Reinemo og fylkesleder i Utdanningsforbundet i Hedmark, Tone Stangnes Gjerstad, er på besøk på Børstad ungdomsskole i Hamar.

Line Røst Thorsrud, Ingri Hammer, Kjell Ludvig Larsen

Line Røst Thorsrud (t.v.), Ingri Hammer, og Kjell Ludvig Larsen under vaktbytte på Børstad ungdomsskole.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

– Streikeviljen er upåklagelig. Vi har 242 streikende ute nå, og alle på offensiven og har adskillig mange å ta av, hvis vi skulle trenge det, sier Reinemo.

– Kan gå i feil retning

I knallgule vester ved et lite bord med kaffe, konfekt og litt frukt bekrefter streikevaktene Kjell Ludvig Larsen og Line Røst Thorsrud streikeviljen.

– Jeg synes det er på sin plass å markere at vi må få et bedre tilbud enn det vi nå fikk av KS, sier Larsen.

Men streiken bekymrer pedagogikkprofessor Thomas Nordahl. Han er professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark. Han har blant annet vært prosjektleder for to delprosjekter i evalueringen av Kunnskapsløftet.

Nordahl synes det er veldig uheldig at det er en streik i norske skoler.

– Nå er skolen kanskje den viktigste samfunnsinstitusjonen vi har, vi er i en situasjon der skolen ikke gjør det veldig bra og det er ikke veldig status å være lærer. Da kan en streik bidra til at det går i feil retning, sier Nordahl.

De bør sette seg ned og prate sammen som voksne folk, og tenk på hvem skolen er til for; nemlig barn og unge i Norge.

Pedagogikkprofessor Thomas Nordahl

Streiken er en protest mot at KS vil stramme inn lærernes frihet til å disponere arbeidsdagen sjøl, og binde dem til skolen 7,5 timer hver dag. Men ikke bare det. Streikeleder Reinemo sier det handler om mangel på tillit mellom partene.

– Det var en av grunnene til at man gikk til streik, og at 73 prosent av Utdanningsforbundets medlemmer valgte å stemme nei fordi den tilliten per i dag ikke er der, sier Reinemo.

Mistillit etter streik i Danmark

Tone Stangnes Gjerstad, Egil Reinemo

Tone Stangnes Gjerstad i Utdanningsforbundet og streikeleder Egil Reinemo.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

Og det er nettopp det som bekymrer Nordahl aller mest. Han kjenner også dansk skole svært godt.

– De hadde en tilsvarende situasjon i fjor, og det var opprivende for den danske skole. Det ble mistillit mellom lærere og arbeidsgivere, og det er fortsatt en konflikt som har sår i dansk skole og en sånn situasjon bør vi ikke komme i, sier Nordahl.

– Men er det ikke en fordel å få mer felles arbeidstid for lærerne?

– Vi er selvfølgelig åpne for samarbeid, men det er det allerede. De fleste av våre medlemmer har daglig samarbeid med sine kolleger. Jeg tror at for de aller fleste av våre medlemmer så er 7,5 timer allerede oppfylt for lengst, sier streikeleder Reinemo.

– Kontrollbehov

Heller ikke Nordahl har noen sans for KS sitt krav om at lærerne må være på skolen 7,5 timer daglig. Han mener at sett fra arbeidsgiverens synspunkt er det forståelig, men han tror de fleste lærerne allerede er på skolen 37,5 timer i uka.

– De gjør absolutt det de skal gjøre, og har en god arbeidsmoral. Det er heller ingen forskning som kan støtte at det å binde lærerne til å være på skolen i et bestemt timeantall gir noe bedre læringsresultater for elevene. Her er det vel mer et kontrollbehov hos arbeidsgiveren enn tanken om at norsk skole skal være til for det beste for elevene.

Pedagogikkprofessor Nordahl mener den beste måten å organisere lærernes arbeidstid på er å fordele den slik at mest mulig av lærernes arbeidstid er knyttet til å undervise og til å planlegge den undervisningen sammen med andre.

– Og ikke minst gi tilbakemeldinger til elever og diskutere utviklingen av elevenes læringsutbytte med andre kolleger.

(Saken fortsetter under bildet.)

Tone Stangnes Gjerstad, Egil Reinemo, Kjell Ludvig Larsen (t.h.), Frode Løvbak (t.v.)

Streikeviljen er stor hos Tone Stangnes Gjerstad, Egil Reinemo, Kjell Ludvig Larsen (t.h.) og Frode Løvbak (t.v.). Her utenfor Børstad ungdomsskole i Hamar.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

Forberedt på langvarig streik

Humøret og streikeviljen er upåklagelig, men streikevaktene følger spent med. Partene har allerede hatt møter med riksmekleren, og torsdag møtes de igjen.

– Det er vanskelig å si om det blir en løsning da. Det avhenger fullstendig av om KS- styret kommer med noen andre forslag enn det de har lagt på bordet så langt, sier fylkesleder i Utdanningsforbundet i Hedmark, Tone Stangnes Gjerstad.

Om de ikke blir enige før helga, kan streiken bli trappa kraftig opp, kanskje allerede fra mandag, og kan bli langvarig.

– Vi er forberedt på en langvarig streik, sier Gjerstad.

Nordahl mener er langvarig streik vil slå negativt ut for den norske skole, og at den da vil bli vanskelig å løse på en god måte.

– Da risikerer vi at begge parter kjører denne konflikten så langt som det er mulig. Det vil hverken gi norsk skole tillit i allmennheten eller et bedre forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. De bør sette seg ned og prate sammen som voksne folk, og tenke på hvem skolen er til for; nemlig barn og unge i Norge.

Flere saker fra Innlandet