Hopp til innhold

– Ingen ville overlevd

LILLEHAMMER (NRK): Statens vegvesen er ikke i tvil om at brukollapsen på E6 ved Sjoa ville endt som dødsulykke dersom andre hadde vært i nærheten da brua falt sammen.

Brukollaps Sjoa

GIKK BRA: – Vi hadde kontrollører oppå brua, og det har vært transport under brua. Heldigvis var det ikke det da dette skjedde, sier Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Foto: Terje Gording Hong / NRK

Onsdag ettermiddag kollapset ei limtrebru over nye E6 ved Sjoa. En person ble skadet i hendelsen.

– I teorien kunne det gått mye værre, og internt i Statens vegvesen så behandler vi dette som det alvorligste skadetilfellet som finnes, sier Øyvnd Moshagen som er prosjektleder i Statens vegvesen.

Hvor ille kunne det blitt, hvis det hadde vært folk som jobbet i området da brua kollapsa?

– Det hadde blitt en dødsulykke. Dette er så store krefter og så stor vekt, så det er ingen som har sjangs til å overleve hvis de hadde vært midt under der da det skjedde, sier han.

Feil beregninger

Det var en beregningsfeil gjort under prosjekteringen av brua som førte til kollapsen. Feilen gjør at brua ble bygd med bare 27 prosent av den planlagte kapasiteten.

– Det er en alvorlig hendelse. Det er avdekket en beregningsfeil som har gjort at dette måtte gå galt, sier Marit Brandtsegg i Vegdirektoratet.

Brua kollapset da en tømmerbil kjørte over den. Lastebilen falt nesten seks meter rett ned, men sjåfør Arild Bråtberget ble ikke alvorlig skadet.

Brua skulle være dimensjonert for å tåle en totallast på 65 tonn. Lastebilen veide 31 tonn.

I oktober oppdaget entrepenøren et avvik på brua. En nedsekning på 64 millimeter midt på brua. Entrepenøren tok kontakt med Moelven Limtre som har bygget brua hvorpå de bekreftet at de hadde fulgt tegningene fra Reinertsen. Reinertsen gjorde en ny kontroll, avgjorde at avviket var innenfor reglene og lukket saken.

Erik Reinertsen og Øyvind Moshagen.

KUNNE VÆRT FATAL: Brukollapsen på E6 ved Sjoa kunne tatt liv dersom flere hadde befunnet seg i området, det sier Øyvind Moshagen (t.h) i Statens Vegvesen. Her er han avbildet sammen med Erik Reinertsen i Reinertsen AS, under dagens pressekonferanse om hendelsen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Arbeid i området

Veien skal etter planen åpne for normal trafikk i løpet av 2016. Enn så lenge er det kun annleggstrafikk i området.

– Det har vært lastebiler og annet utstyr over der, som er er nesten like tunge. Vi er kjent med at det har vært opp i 25-26 tonn tunge kjøretøy, til og med på samme dagen, og da gikk det heldigvis bra, sier Moshagen.

Kjøretøy og personer har befunnet seg både på og under brua.

– Vi hadde kontrollører oppå brua, og det har vært transport under brua. Heldigvis var det ikke det da dette skjedde, sier han.

Det er firmaet Reinertsen AS som som har hatt ansvaret for prosjekteringen av brua.

Flere saker fra Innlandet