Hopp til innhold

– Feil å legge ned Leirin nå!

–- Hvorfor legge ned Leirin når det går bedre? spør Gro Lundby (Ap), fylkesordfører i Oppland.

Fredag foreslo direktøren i NHO Luftfart å legge ned Fagernes Lufthavn Leirin.

Gro Lundby (Ap)

Gro Lundby (Ap)

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Gro Lundby, som selv er fra Øystre Slidre, mener forslaget om å legge ned Leirin kommer på helt feil tidspunkt.

– Reiselivet i Valdres har satset mye på å få charterturister med fly til Leirin, og den trafikken har økt, sier Lundby. Dessuten er også Avinor positive til dette prosjektet, sier hun.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener vegene nå er blitt så bra at det ikke er behov for de mange, små flyplassene.

– Vegene til Valdres er fortsatt ikke gode nok, avviser Lundby. De er ikke trygge nok, og kan ikke være noe argument for å legge ned Leirin.

Leirin den første som bør legges ned

Fagernes flyplass Leirin
Foto: NRK

– Fagernes lufthavn Leirin er det mest åpenbare eksemplet på flyplasser som bør legges ned.

Det sa Torbjørn Lothe til NRKs Her og nå fredag ettermiddag. Han mente det var lite trafikk på flyplassen og at nedlegging vil frigjøre ressurser til større lufthavner.

Jeg trodde det var «Hallo i uken» som gjorde comeback.

Bjørn B. Jacobsen, PR-strateg Beitostølen

Må ikke konkludere nå

Kristin Krohn Devold

Kristin Krohn Devold, direktør i NHO Reiseliv.

Foto: Petter Strøm / NRK

Det kan virke som om det er uenighet innad i NHO om Leirin. Kristin Krohn Devold er direktør i NHO Reiseliv. Hun er enig i at antallet flyplasser her i landet må ned, men mener det er alt for tidlig å konkludere med at Leirin må legges ned.

– Jeg er meget positiv til å utvikle chartetrafikken til flyplasser som ligger strategisk til i fjell-Norge, sier hun, og Beitostølen, Geilo og Hemsedal er sentrale skidestinasjoner. Leirin har i dag charterreiser med skiturister som skal til de stedene.

Hun viser til fjellkonferansen på Fagernes i fjor, der konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor sa han var villig til å se på chartertrafikken på Leirin før han ville konkludere om å legge ned flyplassen.

– Jeg skal ta en prat med Torbjørn Lothe mandag for å høre hva han egentlig mener, sier Krohn Devold til NRK.

Trodde det var en spøk

– Leirin har aldri klart å utløse mye trafikk og nå har veistandarden mot Gardermoen blitt betydelig forbedret. Det betyr at man kanskje burde legge ned den flyplassen, frigjøre ressurser i Avinor og konsentrere de på viktigere utbygginger på større lufthavner, sa Lothe til Her og nå.

På Beitostølen ble forslaget fra NHO-direktøren mottatt med vantro. Der har det blitt jobbet systematisk for å redde flyplassen som til tider har hatt for lave trafikktall.

– Jeg trodde det var satireprogrammet "Hallo i uken" som gjorde comeback da jeg hørte nyhetsmeldingen om at NHO Luftfart-direktøren foreslår å legge ned Leirin. Det sier Bjørn B. Jacobsen, PR-strateg for Beitostølen.

Jobbet for å få til chartertrafikk

Jacobsen satt og skrev på et presseskriv om premieresesongen for internasjonale chareroperasjoner og samarbeidet mellom tre av Norges mest profilerte fjelldestinasjoner Beitostølen, Hemsedal og Geilo da han hørte hva NHO Luftfart-direktøren sa.

Les her: 20.januar kom det fram at det er håp at charterturistene skal redde den nedlegginstruede flyplassen.

Selskapet "Norway home of skiing" har nemlig skaffet britiske charterturister til de tre nevnte turiststedene. De ukentlige turene varer helt fram til påske, og kontrakten er treårig.

– Det er ingen sterk tradisjon for å samarbeide innen reiselivsnæringen i Norge, men vi har fått disse tre destinasjonene til å gå sammen, sa Trevor De Villiers, som er prosjektleder i "Norway home of skiing" til NRK 20. januar.

Uenighet innad i NHO?

PR-strateg Bjørn B. Jacobsen hevder NHO-sjefer tidligere har støttet initiativet som er tatt for å øke trafikken på Leirin.

– NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er en meget offensiv ambassadør for turismen i reiselivsportalen FjellNorge. Hun booster fjellturismen mens hennes direktørkollega i NHO Luftfart bremser den, skriver Jacobsen i en epost til NRK Hedmark og Oppland.

Fagernes lufthavn

Til tider har ikke trafikken vært stor nok gjennom dørene på flyplassen i Valdres

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

– Det er all mulig grunn til å spørre: Snakker de ikke sammen i NHO-huset på Majorstua?

Jacobsen hevder Krohn Devold svarte svarte ja på et direkte spørsmål om NHO Reiseliv ville kjempe for turismen i FjellNorge under FjellNorge-konferansen på Fagernes i november i fjor.

Trafikken øker

Jacobsen håper den internasjonale chartertrafikken de har startet med, kan gi trafikken over Leirin volum. Trafikken er i følge PR-strategen så langt i år firedoblet i forhold til i fjor.


Flere saker fra Innlandet