Hopp til innhold

– Dovrebanen trenger opprustning

Dovrebanen må forbedres for å sikre framtidig godstransport, mener en aktør. – Banen skal bli bedre enn før flommen, lover Jernbaneverket.

– Dovrebanen er etter vår oppfatning altfor ustabil. Vi er avhengige av en bane som er åpen 24 timer i døgnet, hele året. Kvaliteten på jernbanesporene mellom Oslo og Trondheim er altfor dårlig, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i Schenker AS.

Biler i beredskap

Selskapet har tidvis tatt i bruk Rørosbanen for å frakte gods, men Spurkeland mener dette ikke er en ideell løsning.

– Rørosbanen er et godt alternativ, men den går på diesel og den må elektrifiseres.

Schenker har biler i beredskap, i tilfelle togtrafikken skulle stoppe. Og det har den gjort flere ganger de siste månedene. Flom, ras og nå sist togavsporing har begrenset togtrafikken på Dovrebanen i kortere eller lengre perioder.

– Vi ønsker i utgangspunktet å bruke tog, men når toget ikke går, må vi bruke lastebiler, sier Spurkeland.

Kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst, Trude Isaksen, understreker at Dovrebanen er en strekning Jernbaneverket vil ta tak i.

– Trenger pålitelighet

– Vi skal sette i gang en godsanalyse, for å se hvordan man best mulig kan legge til rette for godstransporten.

I Nasjonal Transportplan, gjeldende fra neste år, foreligger det også planer om dobbeltspor på Intercitystrekningen på Dovrebanen.

– Det er store prosjekter, som vi har store forventninger til. Vi kan ikke styre været, men vi kan ruste opp Dovrebanen slik at den tåler de værforholdene som vi får framover, sier Isaksen.

Hun lover at Dovrebanen skal være i bedre stand etter fullførte reparasjoner, sammenlignet med status før årets vårflom.

Spurkeland er klar på hva han mener må til for at tog blir et klart valg foran biltransport.

– VI trenger en raskere, mer pålitelig jernbane og mer punktlighet på togside

Godsterminal påvirker

I tillegg til at det er to timer å spare på transport via veg, så kan plasseringa av en godsterminal i Trøndelag være med på å påvirke om det kommer flere tungtransportbiler på strekninga Trondheim-Oslo. Iallfall fra Shenker AS sin side.

– Vi mener at den bør ligge sør for byen, slik at man får en kort frakt inn til Trondheim. Men det er også et usikkerhetsmoment for toget om man ikke snart lander den saken, sier Spurkeland.

Isaksen forteller at Jernbaneverket har levert en utredning til Samferdselsdepartementet knyttet til en nye godsterminal.

– Vi har utredet et bredt spekter av alternativer i, men vår anbefalinger er to alternativer sør for Trondheim, Søberg eller Torgård.

Se video fra togavsporing denne uka:

Dovrebanen er stengt mellom Kvam og Sjoa etter at et godstog spor av mandag ettermiddag. Ingen personer ble skadet.

Et godstog sporet mandag av på Dovrebanen mellom Kvam og Sjoa.

Flere saker fra Innlandet