– Dette er først og fremst en seier for forbrukeren, sier styreleder Norleiv Pedersen i den nye Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester.
Det er Norges Eiendomsmeglerforbund, Den norske Advokatforening, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Forbrukerrådet som står bak nemda.
De fleste meglerforetakene er med, og medlemslisten rommer til nå 580 navn.
Hensikten er å at alle skal være sikret klagerett hvis de ikke har fått den eiendomsmeglertjenesten de har krav på.
Offentliggjøres på Internett
På nettsiden (Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester) vil nemdas avgjørelser bli offentliggjort. På den måten vil man også kunne se hvilke meglerforetak det gjelder.
For å få en klage behandlet må du ut 500 kroner. Dette vil du få igjen hvis du får medhold.
Reklamasjonsnemnda kan behandle tvister som springer ut av kontraktsforholdet mellom eiendomsmegler og forbruker i henhold til gjeldende rett. Nemnda behandler ikke forhold mellom kjøper og selger.
Nemndas uttalelse er rådgivende for partene. Ved uttalelse som går mot eiendomsmegleren skal denne, dersom han ikke vil etterkomme vedtaket, gi skriftlig begrunnet tilbakemelding til nemnda innen tre uker.