Dobbeltforsikring
De fleste enkeltpersoner og husstander betaler en eller flere forsikringer. Innbo, hus, bil, båt, hytte, reise, ulykke, liv, pensjon, barn, verdigjenstander…. Alt kan forsikres.
Ofte sitter man med forsikringer på ulike ting i ulike selskap og da kan det være vanskelig å oppdage at man faktisk betaler samme forsikring to ganger. Dette fordi mange forsikringer er samlet i en pakkeløsning, og dersom du kjøper denne følger flere ting med på kjøpet.
Det som er mest vanlig er nok at ulike kombinasjoner av hus-og-hjem forsikringer også inneholder varianter av ulykke- og reiseforsikringer.
”Mot et lite tillegg…”
Jevnlig dukker tilbud opp der det blir foreslått å utvide forsikringen til også å omfatte noe ”du sikkert trenger” mot et lite premietillegg. Og det er ofte da dobbeltforsikring skjer.
Nytegning og endring
”Det som er skrevet med liten skrift” på den nylig tilsendte og oppdaterte polisen er ofte det som er vanskelig å få med seg. Flere sider med vilkår, unntak, tillegg og endringer er noe mange hopper over litt for lett. Når det da dukker opp et nytt og tilsynelatende greit tilbud enten på telefon, gjennom banken din, i posten, eller via jobben og fagforeningen, er det ofte lett å takke ja. Uten å huske at man faktisk har en forsikring løpende for akkurat det samme forholdet et annet sted.
Dobbeltforsikring, sjekking og utbetaling
Å forsikre de samme verdiene – bevisst eller ubevisst – i flere sammenhenger og flere selskaper, er bortkastet. Et skadetilfelle utbetales nemlig bare en gang. Dette sjekkes av utbetalende selskap mot et sentralt skaderegister, - samtidig som de rapporterer en evt. utbetaling til samme register. Dette for at andre selskap skal kunne ha tilgang til samme type opplysninger. Dette kan være nødvendig da det forekommer at kunder innrapporterer samme skade til flere selskaper, - bevisst eller ubevisst.
Blir dette dokumentert som en bevisst handling kan kunden faktisk bli dømt for forsøk på forsikringssvindel og dermed miste retten til all utbetaling.
Må ha oversikt selv
Sjekking i det sentrale skaderegisteret vil derimot ikke uten videre avsløre om kunden har et løpende forsikringsforhold i et annet selskap. Dette må kunden selv holde oversikt over og justere etter ønsker og behov; også i forbindelse med at nye forsikringstilbud dukker opp i posten eller på telefon.
Bytte av forsikringsselskap og ansvar
Ønsker du å si opp en forsikring ett sted til fordel for ny eller tilsvarende polise i et annet selskap, er hovedregelen at et slikt bytte bare kan skje ved hovedforfall.
Derimot er det ingenting i veien for at du kan igangsette eller forberede et slikt bytte i god tid på forhånd gjennom ditt nye selskap. Selskapet vil da gjerne påta seg å si opp din gamle forsikring til fordel for den nye. Melding om slik oppsigelse skal foregå skriftlig mellom selskapene og du skal få tilsendt papirer til undertegning der du aksepterer ditt nye forsikringsforhold.
Slettes
Den skriftlige oppsigelsen selskapene imellom er blant de papirer som slettes etter en viss tid; dvs. når tilsynelatende alt er i orden. Til syvende og sist betyr dette når selskapene er sikre på at de ikke har mottatt eller vil få noen reaksjon fra deg som kunde på at noe ikke er som det skal være.
For det er ingen tvil om at det ENDELIGE ansvar for dette ligger hos deg som kunde.