Hopp til innhold

Det skal bli enklere å spise sunt

Mange ønsker å spise sunnere, men synes det er vanskelig å få det til. Derfor ble Nøkkelhullet relansert i dag. Men Grandiosaen skal fortsatt være "grønn".

Helseminister Jonas Gahr Støre møter kokkene fra Barnas restaurant.

Helseminister Jonas Gahr Støre diskuterte sunn mat med de unge kokkene fra tv-serien Barnas restaurant, da den nye kampanjen ble lansert i dag.

Foto: Tor Risberg / NRK

«Små grep, stor forskjell» kalles kampanjen som skal øke nordmenns kunnskap om Nøkkelhullet og myndighetenes kostråd.

Nøkkelhullet

Nesten alle forbrukerne i Norge kjenner Nøkkelhullet. Men fortsatt trenger mange av dem mer informasjon om sunnere mat.

Helsedirektoratet lanserte nysatsingen i dag, etter en spørreundersøkelse som viser at hver tredje nordmann ønsker å legge om til et bedre kosthold. Flesteparten av dem sliter med å få det til.

– Nøkkelhullet er et godt hjelpemiddel for alle som vil gjøre sunnere valg når de handler mat. Salget av produkter med Nøkkelhull er doblet på bare tre år, forteller divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

For to år siden var 550 produkter med Nøkkelhull til salgs i norske matbutikker. Nå har antallet passert 1500.

LES OGSÅ:

Usunn livsstil

– Selv om nordmenn generelt har god helse, er usunn livsstil en økende utfordring.

– Med den nye informasjonskampanjen vil vi bedre kunnskapen hos folk flest om hvordan man setter sammen et sunt og fullverdig kosthold. Der er Nøkkelhullet ett av flere virkemidler, sier Klepp.

Direktoratet har nå lansert egne nettsider og en Facebook-side om Nøkkelhullet og kostrådene. Dessuten skal en informasjonsfilm sendes på diverse tv-kanaler i ukene framover.

Det er også lansert en ny brosjyre om gode kostråd, og en oppskriftskonkurranse.

Frossenpizza

– Nøkkelhullmerket frossenpizza er blitt kritisert for å skape forvirring om merkeordningen. Endrer dere også kriteriene for hvilke produkter som kan få dette merket?

– Ikke i første omgang. Og vi er grunnleggende uenige i kritikken mot Nøkkelhull på Grandiosa-pizzaer, sier Klepp til NRK.no.

Divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Kriteriene for nøkkelhullmerking blir ikke endret foreløpig, forteller divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Foto: Tor Risberg / NRK

– Et viktig poeng med Nøkkelhullet er jo å hjelpe folk til å ta de små skrittene som gjør at man spiser i hvert fall litt sunnere. Det er den samlede effekten av dette som gir positive resultater på lang sikt, mener han.

Men Klepp legger til at nordiske myndigheter har startet en gjennomgang av kriteriene for merkeordningen, som kan bli endret etter hvert.

Mange helseministre

– Vi er alle våre egne helseministre, sa statsråd Jonas Gahr Støre da kampanjen ble lansert i formiddag.

– Det er ikke kontroversielt å si at alle foreldre må ta ansvar for å beskytte helsa til ungene sine. For her er det sterke markedskrefter som presser på. Men dette er ikke bare et individuelt ansvar.

– Når det gjelder kosthold og folkehelse må vi også løfte i flokk. Derfor er slike informasjonskamper så viktige, sa helse- og omsorgsministeren.

LES OGSÅ: Dyrt å spise sunt

Vil at sunn mat skal bli billigere

Noen av kokkene fra Barnas restaurant

Kokkene fra tv-programmet Barnas Restaurant på NRK Super laget sunn og velduftende taco på lanseringen i dag.

Foto: Tor Risberg / NRK

I spørreundersøkelsen som YouGov har gjennomført for Helsedirektoratet i høst, svarer 66 prosent at billigere tilgang på sunn mat ville gjort det enklere å sette sammen et fullverdig kosthold.

55 prosent ønsker flere tips til sunne retter som er raske og enkle å lage, mens tre av ti ønsker mer kunnskap om hvilke matvarer som faktisk er sunne.

Se alle resultatene fra spørreundersøkelsen her.

– Lavere pris på de sunneste matvarene er et virkemiddel som fortjener oppmerksomhet. I en globalisert verden er det likevel begrenset hvor mye myndighetene kan gripe inn på dette området, sa helseministeren i en kommentar til spørreundersøkelsen.

Han mener det er ekstra viktig å målrette informasjonen til unge mennesker, slik at de tar med seg gode kostholdsvalg gjennom hele livet.

I år vil den nye kampanjen ha hovedfokus på barnefamiliene. Neste år vil blant annet minoritetsgrupper bli prioritert.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)