Det første du legger merke til når du kommer inn i den nye terminalen på Gardermoen er plassen. Her slipper du å åle deg gjennom overfylte Tax-free-butikker og overprisede cafeer. I stedet er det benker, skranker og plass.
Foreløpig er det oransje refleksvester og hjelmer som preger den nyeste delen av Norges største flyplass, men mandag morgen rykker menigmann inn. Da åpner pir sør.
- Les også:
Slipper busser
– Alle som skal bruke den nye piren må gå over en 250 meter lang gangbro før de kommer til flyene, så de som flyr mye må nok legge til litt ekstra tid.
Det sier Thorgeir Landevaag, direktør for utbyggingen av Oslo Lufthavn Gardermoen. Han har ledet byggingen av en midlertidig pir med åtte utganger, som skal kompensere for de utgangene som må stenges mens flyplassen bygger ut.
– På denne måten slipper vi å bruke busser for å frakte passasjerene. Vi regner med å spare 20.000 bussturer årlig, sier han til NRK.no.
Hver av de åtte gatene har en kapasitet på 300.000 reisende årlig, noe som gjør at 2,4 millioner flypassasjerer kan ferdes gjennom den midlertidige piren hvert år.
- Les også:
Rives om fem år
Foreløpig er den midlertidige piren en rolig oase sammenlignet med trengselen som preger resten av flyplassen. To fly har fått prøve de nye fasilitetene, og Nic Nilsen, administrerende direktør, er fornøyd.
– Foreløpig er det ingen ekstra fasiliteter for de reisende i denne delen av flyplassen. Her er det bare det vi trenger for å få passasjerer og gods av og på. Muligens kommer det noen automater også, men de som vil ta seg en matbit må holde seg i den opprinnelige delen.
Grunnen til at fasiliteten er så beskjedne, er et piren planlegges revet når utbyggingen av Gardermoen står ferdig. Etter planen skal dette skje i 2017, og hva som skjer med det 160 millioner kroner bygget er foreløpig uklart.
– Planen er at piren skal rives, men vi ser på mulighetene av etterbruk. Men det er like mye en politisk beslutning som en praktisk, sier Nilsen.
Utbygging mot 2017
Dagens terminal på Gardermoen ble bygget for 17 millioner passasjerer i året, men er senere blitt utvidet flere ganger.
Flere mulige utvidelser ble vurdert da det ble klart at flyplassen måtte bygges ut, og et eget terminalbygg nord for dagens bygg ble vurdert.
Planleggingen av utbyggingen startet i 2007, og de endelige planene ble vedtatt i 2009. Da ble det klart at flyreisende ikke får en ny terminal å boltre seg på, men en ny utstikker som står vinkelrett på dagens bygg. Dette skal sikre en kapasitet på 28 millioner passasjerer i 2017.
I mellomtiden var det flere som mente at utbyggingen var unødvendig, deriblant politikere i Østfold og Framtiden i våre hender.
Mangler heiser
For å spare penger er det ikke installert passasjerbroer på de åtte utgangene i den nye piren. I stedet må reisende gå ut til flyene på spinkle metalltrapper.
– Annenhver utgang er utstyrt med heis, slik at alle kommer seg dit de skal, forsikrer Nilsen.
Allikevel lover flyplassdirektøren at alle som reiser gjennom nybygget får en god reiseopplevelse. Åtte utganger er tross alt større enn de fleste flyplassene i Norge.