Hopp til innhold

Kortet kan "sluke" pengene dine

Betaler du med kort, risikerer du at flere tusen kroner "fryses" uten at du får vite om det. Det kan gi deg en ubehagelig overraskelse.

Hotellresepsjon

Når du sjekker inn på hotell er det ikke uvanlig at hotellet reserverer et større beløp i kortet ditt for å være på den sikre siden.

Foto: ScanStock

Hoteller, leiebil og til og med bensinstasjoner kan reservere penger som "tømmer" kontoen din eller spiser opp kredittgrensen på kortet. Det samme kan skje når du handler i en nettbutikk.

Pengene er fortsatt dine, men er sperret inntil regningen er endelig gjort opp slik at reservasjonen kan oppheves.

Hvis du ikke har dekning for de reserverte beløpene, kan du få problemer.

Bensin for 4006 kroner

På ferieturen tidligere i sommer fylte Siri Hansen full tank på bilen hos Statoil i Moss. Hun betalte regningen på 798 kroner med Visa-kort.

Neste gang hun skulle bruke kortet sitt, hadde det sluttet å virke. Bankkontoen var tom.

Forklaringen fikk hun etter en telefon til banken: I tillegg til selve bensinregningen, var 3208 kroner frosset på kontoen hennes.

Pengene sto fortsatt på konto, men var reservert slik at hun ikke kunne bruke dem.

Ble ikke informert

Banken ordnet kjapt opp i saken. Etter telefonsamtalen ble pengene frigjort, og Hansen kunne fortsette sommerferien med disponible penger på kortet.

Men av bankens kundeservice fikk Siri Hansen vite at dette ikke var første gang kunder klager etter å ha opplevd det samme.

– De sa at framgangsmåten er vanlig på bensinstasjoner i utlandet, spesielt lenger sør i Europa, forteller hun til NRK.no.

– Jeg ble overrasket. Ingen informerte meg på forhånd om at et beløp fire ganger større enn den egentlige prisen ville bli frosset, sier Hansen. Hun er norsk, men bor i Sverige og er kunde i en svensk bank.

– Overraskende

Jorge Jensen, underdirektør i Forbrukerrådet

Det er viktig at kundene informeres om reservasjonene på forhånd, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Foto: Johan B. Sættem

– Beløpet som reserveres må stå i et rimelig forhold til prisen på varen eller tjenesten du kjøper, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Han er vel kjent med fenomenet reservering ved kortbetaling, men er overrasket over Siri Hansens erfaringer som Statoil-kunde.

– Prinsippet om reservasjon gjelder all kortbruk. Men det er det ikke alle kunder som vet. Derfor er det viktig at selgerne informerer om dette på forhånd, sier Jensen til NRK.no.

Når du sjekker inn på hotell og drar kortet ditt, er det ikke uvanlig at hotellet tar høyde for ramponering av rommet eller muligheten for at du "glemmer" uttak fra minibaren.

Og leiebilfirmaene vil ofte sikre seg at egenandelen blir betalt hvis uhellet eventuelt er ute. Da kan det fort dreie seg om mange tusenlapper.

– Dette handler altså om mistenksomhet. De aller fleste kundene er ærlige mennesker, men jeg kan likevel forstå at hoteller gjør et beslag i kortet utover selve romprisen, sier Jorge Jensen.

– Men beløpet skal ikke være urimelig stort, og kunden skal alltid informeres om at det skjer, legger han til. At bensinkunder får reservert beløp som er fire ganger større enn det man handlet for, har han mindre forståelse for.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Penger reservert på bankkonto

Slik kan det se ut i nettbanken når beløp er reservert etter kortbruk.

Foto: Kim Jansson / NRK

Varsling på SMS

De fleste kortselskapene har nå en SMS-tjeneste som varsler hver gang det skjer en bevegelse på kortet.

– Det er en bra løsning, mener Jensen. – Den gir brukeren god oversikt og kontroll med egen økonomi, ikke minst når man er på reise. Og det er nyttig hvis selgeren ikke oppfyller informasjonsplikten.

Jorge Jensen mener åpenhet om at penger fryses på denne måten er viktig. – Selskapenes praksis er innfløkt, og det er ikke nok å vise til informasjon på hjemmesidene, mener han.

Problemet med reservasjon kan omgås på flere måter. En av dem er å ha med seg flere kort.

Dessuten er det enkelt å be banken heve kredittgrensen. – Det kan ordnes kjapt over telefon eller på nettet. Men tilgangen på kreditt er blitt skummelt stor i samfunnet vårt. Bankene tjener godt på å høyne kredittgrensene: Dette er de veldig ivrige på, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Beløpene varierer

Visa bekrefter at det i de fleste varekategorier og bransjer kan reserveres et beløp som skal sikre at hele regningen faktisk blir betalt.

– Dette er mest vanlig på hoteller og ved leie av bil, sier Norgessjef Wilhelm Wisbech i Visa Europa til NRK.no.

Beløpets størrelse avhenger av vareprisen. Wisbech sier det er fullt lovlig for selgerne å reservere penger på denne måten, men understreker at kundene må informeres på forhånd.

– Penger som fryses blir stående på kundens konto, men de kan ikke brukes før handelen blir avstemt etter en viss periode, forteller Wisbech.

Fryses i inntil en uke

– Her har det skjedd ting som ikke skal skje, og som kunden ikke skal oppleve. Det sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge AS om Siri Hansens opplevelse på Statoil-stasjonen i Moss.

Han forklarer at når kunder bruker et utenlandsk kort på bensinstasjonene, sender Statoil en forespørsel til kundens bank slik at tanken kan fylles.

– Når banken bekrefter at det er dekning for beløpet, blir pumpen åpnet. Kunden fyller for ønsket beløp, og pumpen vil utlevere drivstoff inntil det reserverte beløpet som varierer mellom 800 og 2000 kroner avhengig av korttype.

– Når kunden har fylt drivstoff sendes det faktiske beløpet umiddelbart til kortutsteder. Det reserverte beløpet skal erstattes med det faktiske beløpet som kunden har tanket for, forteller Hansen.

Han understreker at det er bankenes sikkerhetsregler som reserverer beløpet for å sikre transaksjonens validitet.

– Det er bare kundens bank som kan reservere penger i kundenes kort. Statoil kan ikke gjøre dette, sier Knut Hilmar Hansen. Det er også opp til bankene hvor lenge reservasjonen ligger. Et sted mellom én og syv dager er normen.

– Slik vi ser det, skal kundene våre verken oppleve at det reserverte beløpet blir liggende lenge i kortet, eller at beløpet er så høyt. I dette tilfellet har vi enten hatt en teknisk feil, eller kortet er benyttet flere ganger slik at beløpet blir så høyt, sier Hansen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)