Seksti prosent av barn mellom null og seks år har brukt smarttelefoner eller nettbrett, viser en undersøkelse.
Om lag 75 prosent av alle barn mellom åtte og tolv år har også egen mobiltelefon.
Dermed er veien kort til fristende spill og applikasjoner som barna kan ha glede av – og foreldrene litt mindre glede av.
Dette kan nemlig føre til at neste mobilregning blir en lite hyggelig fornøyelse.
Barna kjøper noe inne i et spill
Juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Sara Holthe Jaklin, opplyser om at de har fått flere henvendelser fra fortvilte foreldre.
– Da har barna brukt penger på spill og applikasjoner med det resultat at foreldrene har fått en regning på tusenvis av kroner, sier Holthe Jaklin.
En typisk situasjon er at barna har kjøpt virtuelle produkter inne i ett spill eller i en applikasjon.
– Spillet i seg selv var gratis, derfor fikk barna lov til å laste det ned av foreldrene sine. Men deler av bruken var ikke gratis, forteller hun.
Et omtalt eksempel er «Smurf Village». Der kan barna kjøpe såkalte smurfebær inne i spillet, men en transaksjon kan koste opp til 100 kr.
For å forhindre at dette skjer, kan man skru av muligheten for å kjøpe noe inne i spillet, opplyser rådgiveren.
Man bør også holde passordet som er knyttet opp til kontoen i iTunes hemmelig for barnet.
– I noen tilfeller har barna fått lov til å kjøpe én ting, derfor har foreldrene gitt dem passordet, sier Holthe Jaklin.
Ulempen er imidlertid at man kan gjøre nye kjøp uten å måtte oppgi passordet på nytt innen 15 minutter i iTunes Store.
– Og når et nytt kjøp da foretas, forlenges perioden hvor du kan kjøpe spill og applikasjoner med ytterligere 15 minutter, sier hun.
– Med andre ord kan barna bruke mye penger uten å måtte involvere foreldrene på nytt, sier rådgiveren.
Lønner seg å klage
En annen måte å forhindre skyhøye mobilregninger på, er å opprette en konto i iTunes Store som ikke har et kredittkort knyttet til seg.
– Da kan man trygt la barna laste ned apper som er gratis. Med slike kontoer har de ikke muligheten til å kjøpe noe ekstra i forbindelse med appen eller spillet, sier Holthe Jaklin
Hvis man likevel har fått en stor regning, anbefaler Forbrukerombudet i alle tilfeller å klage til enten Apple eller til kredittkortselskapet.
– Vi har et inntrykk av det lønner seg å klage, for vi har fått tilbakemeldinger på at folk har kommet frem til en ordning med blant annet Apple, sier rådgiveren.
Forbrukerombudet oppfordrer samtidig alle foreldre om å være mer bevisste, da ting endrer seg raskt i den teknologiske verden.
– Det ikke alltid er like lett for foreldre å følge med på den utviklingen som skjer. Men med enkelte innstillinger, kan man låne bort iPaden eller iPhonen til barnet sitt uten at man trenger å være redd for høye regninger, sier hun.
Dette er Forbrukerombudets råd:
1) Stans muligheten for videre kjøp
- Endre passordet som er knyttet opp til kontoen din i iTunes Store og hold dette hemmelig for barna.
- Ønsker du å skru av muligheten for å kunne kjøpe inne i spill gjør du slik: Gå inn på Innstillinger > Generelt > Restriksjoner > Skru av «Kjøp i program».
- Opprett en egen konto som ikke har et kredittkort knyttet til seg. Fremgangsmåten finner du her.
- Dersom du har oppdatert mobiltelefonen eller nettbrettet ditt til den seneste versjonen, bør du velge å måtte oppgi passordet ditt ved hver transaksjon.
2) Kontakt banken og det selskapet hvor spillet er kjøpt
- Ta kontakt med selskapet direkte for å kreve pengene tilbake, for eksempel Apple hvis det gjelder kjøp i iTunes Store. Kontaktinformasjon til Apple finner du her.
- Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet ditt.
Les alle rådene fra Forbrukerombudet her.