Den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP skjerper kravene som skal til for at nye biler kan oppnå full score. Fra januar 2014 må bilene ha automatisk bremsesystem for å oppnå de ettertraktede fem stjernene. Nå kaster bilprodusentene seg rundt for å oppfylle kravet.
Dermed vil så godt som alle nye personbiler bli solgt med auto-brems som standardutstyr i løpet av et par år. Fem stjerner i EuroNCAP er svært viktig for markedsføringen av biler. Stadig flere nybilkunder tar hensyn til testene når de velger merke og modell.
– Innstrammingen hos EuroNCAP gjør automatiske bremsesystemer til et nytt og viktig salgsargument i bilbransjen, sier Egil Otter til NRK.no. Han er internasjonal koordinator i NAF.
– Nå handler det om å innføre dette som standard raskest mulig, sier han.
Otter mener dette er en klar parallell til blokkeringsfrie bremser og elektronisk stabilitetskontroll (ESP) som kom på 1980- og 90-tallet.
– Disse systemene var først standardutstyr på de dyreste bilmodellene, men ble ganske raskt tatt i bruk på alle biler. I dag lar det seg nesten ikke gjøre å selge en bil uten ESP i Norge, sier han.
- LES OGSÅ:
Ingen stor prisøkning
Også Norges Bilbransjeforbund tror at alle nye biler snart vil ha auto-brems.
– Det er jeg hundre prosent sikker på. Og jeg regner ikke med at det vil gi store utslag på prisene. Kanskje et par tusenlapper, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland.
En fersk undersøkelse fra EuroNCAP viser at bare 21 prosent av bilmodellene som selges i Europa i dag kan leveres med en eller annen form for automatisk bremsing. Ofte er det snakk om ekstrautstyr.
Og to av tre produsenter har ikke dette tilbudet på noen av sine bilmodeller i det hele tatt.
Volvo og Mercedes er de to merkene som har kommet lengst i å tilby automatiske bremsesystemer som standardutstyr.
Audi, Range Rover, Jaguar og Lexus hører også med blant dem som tilbyr dette som ekstrautstyr på mange modeller, ifølge EuroNCAP.
- LES OGSÅ:
Flere systemer
Det finnes flere systemer for automatisk oppbremsing.
Ett av dem er beregnet på motorveikjøring i høy hastighet. En radar leser avstanden til bilen foran, og føreren varsles med lyd og lys hvis man kommer for nært. Hvis sjåføren ikke reagerer, bremser bilen automatisk.
I halvparten av kollisjonene som skjer bakfra, bremser ikke den bakerste føreren.
Et annet system oppdager hvis du er i ferd med å kjøre på en fotgjenger i bytrafikk, og panikkbremser bilen før det smeller.
EuroNCAP mener at automatiske bremsesystemer kan redusere risikoen for alvorlige ulykker med inntil 27 prosent. 30.000 mennesker mister livet på europeiske veier hvert år.
– Jo raskere denne teknologien tas i bruk, jo mer realistisk blir det å gjennomføre EUs ønske om en halvering av antall trafikkdrepte innen 2020. Det er bakgrunnen for at vi innfører auto-bremser som et nytt krav i testene våre, sier EuroNCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen. Han håper at europeiske myndigheter følger opp med et påbud om auto-brems i alle nye biler.
LES OGSÅ:
Reaksjonstid
Bilbransjen har sammenlignet auto-bremsenes og sjåførenes reaksjonstid.
– Biler uten autobrems brukte 73 meter på å stanse fra en hastighet på 100 km/t på tørr asfalt. Med automatisk bremsing trengte de bare 40 meter før de sto helt stille. Dette sier alt om hvor effektive slike systemer er, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.
Også han tror regelendringen i EuroNCAP gjør at auto-bremser nå er på full fart inn i markedet. – Og det kommer helt sikkert til å redde mange liv både i Norge og resten av Europa, sier han til NRK.no.
Bilimportørenes Landsforening regner med at under fem prosent av kjøretøyene som ruller på norske veier i dag, er utstyrt med automatisk bremsesystem.
Bilenes gjennomsnittalder er drøyt 11 år. Norge har dermed en av de eldste bilparkene i Europa.
– For mange som kjøper ny bil, er flotte felger viktigere enn automatiske bremser. Men testene til EuroNCAP betyr mye. De nye testkravene vil gjøre at dette sikkerhetsutstyret blir introdusert raskere på det norske markedet, sier Tore Lillemork.
- LES OGSÅ: