Hopp til innhold

– Bidrar til at flere mister livet av hudkreft

Den svenske kreftforeningen raser mot ny reklamekampanje fra Hennes & Mauritz. Klesgiganten beklager hvis noen føler seg opprørt.

HMs nye reklamekampanje

Enorme reklameplakater fra kleskjeden Hennes & Mauritz er satt opp i flere byer i Skandinavia. Dette bildet er tatt fra Oslo.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Det er trist å skrive, men bortsett fra å selge badedrakter, kommer H&M gjennom sin siste reklamekampanje til å bidra til at flere mister livet av hudkreft.

De sterke påstandene kommer fra generalsekretær Stefan Bergh i den svenske kreftforeningen, Cancerfonden.

Sammen med vitenskapelig sekretær Yvonne Brandberg, har han skrevet et innlegg i den svenske avisen Dagens Nyheter, der han går til hardt angrep mot klesgiganten Hennes & Mauritz (H&M).

I selskapets nye reklamekampanje poserer modellen Isabeli Fontana lettkledd iført det nyeste av badetøy fra den svenske klesprodusenten. Fontana er tilsynelatende svært solbrun på bildene.

«At H&M velger en ekstremt solbrent modell for å markedsføre sine badedrakter er ingen tilfeldighet. De store reklameplakatene viser at akkurat nå er det vakkert å være veldig brun», skriver Bergh og Brandberg.

HMs nettsider

Modellen dukker også opp når man går inn på Hennes & Mauritz' norske nettsider.

Foto: H&Ms nettsider (faksimile)

H&M: – Veldig lei oss

Den omstridte kampanjen blir også frontet her i Norge. Både på selskapets nettsider og på store plakater i de største byene, kan du se Isabeli Fontana i badetøy fra H&M.

Kommunikasjonssjef i H&M Norge Vibeke Holann kommer med følgende svar på kritikken fra den svenske kreftforeningen:

«Vi er veldig lei oss hvis noen blir opprørt av vår siste badetøyskampanje. Det har ikke vært vår intensjon å vise et spesielt ideal, vårt mål med kampanjen er å vise den siste moten innen badetøy», skriver Hollann i en e-post.

Videre antyder hun at kritikken kan få følger for hvordan fremtidige reklamekampanjer fra H&M vil bli utformet.

«Vi vil ta med oss feedbacken som vi får og vil diskutere dette internt hvordan vi kan ta med oss tilbakemeldingen i fremtidige kampanjer».

Vil ikke kommentere saken

Kreftforeningen i Norge ønsker ikke å gå ut med noen meninger om saken. Til NRK.no sier spesialrådgiver Astrid Bismo at foreningen jobber med mange store saker og at de ikke har noen kommentar til denne.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)