18.05.2013

– Lettmelk beskytter mot slag

Melk (Colourbox)

Lettmelk kan redusere sykdomsrisikoen. Fete meieriprodukter gir ikke tilsvarende beskyttelse, men heller ingen økt risiko for slag.

Colourbox

Lettmelk og fettfattige meieriprodukter kan redusere risikoen for hjerneslag, viser en ny stor undersøkelse.

– Våre resultater støtter teorien om at meieriprodukter med lite fett har en moderat men likevel tydelig beskyttende effekt mot slag, sier Susanna Larsson. Hun er forsker ved avdelingen for ernæringsepidemiologi på Karolinska institutet, som står bak den nye undersøkelsen.

Studien tyder også på at inntak av fete meieriprodukter ikke gir en tilsvarende beskyttelse mot slag, men heller ingen økt risiko.

Største undersøkelse hittil

Undersøkelsen omfatter 75.000 svenske kvinner og menn, og er den hittil største som er gjort om forholdet mellom inntak av meieriprodukter og risikoen for hjerneslag og hjerte-karsykdom.

Ingen av svenskene som deltok hadde i utgangspunktet hjerte- og karsykdommer eller kreft. Etter ti år var drøyt 4000 av dem rammet av slag.

Blant de 20 prosentene av deltakerne som drakk mest fettfattig melk og som spiste mest lettyoghurt og lettost, var forekomsten av hjerneslag 12 prosent lavere enn hos dem som spiste minst av de magre produktene.

Ikke veldig mye

Jo høyere "dose" produkter med lavt fettinnhold, jo mindre ser det ut til at risikoen er for å bli rammet av slag, sier forsker Susanna Larsson til Upsala Nya Tidning. Hun presiserer at ingen av deltakerne hadde et uvanlig stort inntak av fettfattige produkter.

Forskeren understreker også at den svenske undersøkelsen ikke kan fastslå en gang for alle at stort inntak av lettmelk er den direkte årsaken til mindre sykdomsrisiko. Men mye tyder på lettmelken kan bidra til lavere blodtrykk.

Ifølge Larsson viser dyreforsøk at proteiner i lettmelk bidrar til å holde blodtrykket nede. Dessuten er magre meieriprodukter beriket med D-vitamin, som forskerne tror kan bidra ytterligere til lavere blodtrykk.

Måtehold

Hvis man allerede holder seg til meieriprodukter av den magre sorten, er det ikke nødvendig å spise enda mer, ifølge de svenske forskerne. Det er ingen grunn til å overdrive.

Studien gir nemlig visse holdepunkter for at moderate mengder er det beste for helsa. – Men dette må undersøkes nærmere, sier Susanna Larsson.

Resultatene fra undersøkelsen er publisert i tidsskriftet Stroke.

PulsFBIGrønn Glede
NRK Butikken

Helse og livsstil

Advarer mot risdrikk til barn

Frykt for kreftfremkallende stoffer gjør at helsemyndighetene i Skandinavia advarer mot å gi barn under seks år risdrikk og andre risprodukter.

Forbruker

Derfor er blåbærene hvite inni

Du blir ikke blå på tunga av de største bærene som selges i butikken.

Polet tar også langhelg

De røde dagene i mai fører til en liten miniferie for sprudlevannet. Russen har trolig skaffet seg et lager til 17. mai, men ikke glem at det er tre fridager etter nasjonaldagen.

Siste Forbrukertester

Test av ti minigriller

En god, bærbar grill trenger ikke koste skjorta. Vi har testet ti turgriller - og en av de billigste når helt til topps.

Muggsopp i rosiner og tørket frukt

Rosiner og tørket frukt kan inneholde gift fra muggsopper, viser en test gjennomført for NRK. – Ikke gi for mye rosiner til småbarn, lyder rådet fra forsker.

Stor guide til film på nettet

I de siste årene har tilbudet av filmtjenester på nettet eksplodert, men hva passer best for deg? Her er en vurdering av 12 tjenester.

Med mobilen som turkamerat

De fleste av oss har med mobilen på tur, og med det enorme utvalget av reiseapper trenger man kanskje ikke noe mer når man skal finne frem i en ny by og nytt land. Vi har vurdert tre reiseapper.

Test av actionkameraer

Hvor kult er det ikke å filme turen nedover slalåmløypa, triksene i halfpipen, gokartløpet eller det sjukeste fallskjermhoppet – fra førstepersonsperspektiv? Denne testen ser nærmere på seks action-videokameraer som åpner for uante muligheter.

Test av salt i vann

Vi har testet innholdet av salt i ti ulike flaskevann med kullsyre. Forskjellene er store. De med mest salt inneholder opptil 300 ganger mer enn dem med minst salt.

Smakstest av kjøttdeig

Vi har fått vurdert ti populære kjøttdeiger av storfe for å finne ut hvilken som smaker best, og hvilken som har minst stekesvinn. Den billigste vant.

Tv-test av 46- og 47-tommere

Ny tv til jul? Her er en test av seks fete og velutstyrte tv-er som så vidt får plass under juletreet, uten å tømme lommeboka helt.