Hopp til innhold

Forbruker Europa advarer mot dansk slankefirma

Forbruker Europa går nå ut og advarer norske kunder som lar seg friste av tilbuder fra danske nettselskapet Formlife.

Formlife.com

Forbruker Europa har mottatt mange henvendelser fra norske kunder som føler seg lurt av det danske nettselskapet Formlife.

Foto: Skjermdump

Ragnar Wiik

Leder i Forbruker Europa Ragnar Wiik.

Foto: CF- Wesenberg
Birgitte Svensberget

Birgitte Svensberget føler seg lurt av Formlife.

Foto: Privat

Siden nyttår har Forbruker Europa og Forbrukerrådet mottatt en strøm med henvendelser fra opprørte kunder som føler seg lurt av det danske nettselskapet Formlife.

Forbruker Europa, som er det norske kontoret i det europeiske nettverket av forbrukerkontorer (EEC), har registrert 215 henvendelser fra norske forbrukere. De klager blant annet på at nettselskapet, som selger helse- og skjønnhetsprodukter, belaster dem for produkter de ikke har kjøpt.

– Det er oppsiktsvekkende mange henvendelser. Onsdag mottok vi fem henvendelser, og tirsdag mottok vi åtte telefoner, sier leder i Forbruker Europa Ragnar Wiik til NRK.

Villedende markedsføring

De fleste henvendelsene kommer fra personer som har inngått en abonnementsavtale eller bestilling av en prøvepakke uten å være klar over det. De blir så belastet betalingskortet sitt uten at de har inngått noen avtale om dette. I tillegg klager kundene på manglende informasjon om angrerett og betalingsfrister.

I fjor mottok danske forbrukermyndigheter en rekke henvendelser fra danske forbrukere som følte seg lurt. Danmark Radio omtalte saken og skrev om kunder som ble lurt inn i et abonnement på slankepillen Corexin.

– Det kan virke som Formlife nå retter fokuset mot det norske markedet, sier Wiik, som ikke nødvendigvis vil kalle det svindel.

– Det er opp til politiet å avgjøre om det er en svindel, men de opererer i en gråsone. Formlife driver med en villedende markedsføring. Kundene ser ut til å motta mer enn de har bestilt.

– Forbrukerombudet er informert om mulige brudd på markedsføringsloven og de har rettet en henvendelse til de danske myndighetene, sier Wiik.

– Følte meg lurt

Birgitte Svensberget er en av dem som føler seg lurt av Formlife. I mars så hun en annonse på Facebook og kjøpte et brett piller for 2x29 kroner med kredittkort.

Birgitte fikk pillene, men da hun sjekket nettbanken oppdaget hun at Formlife, i tillegg til introduksjonstilbudet, hadde trukket 2x1194 kroner fra kontoen hennes.

Da ringte hun banken og ble rådet til å ta kontakt med Forbruker Europa.

– Jeg følte meg lurt. Det var som om de hadde stjålet pengene mine. De bør stoppes, sier Birgitte til NRK.no.

Hun sier at hun leste igjennom vilkårene for kjøp, men at hun ikke så noe om angrerett eller krav om at hun måtte betale for mer enn det første tilbudet. Hun har heller ikke fått tilbake pengene og vurderer nå å anmelde nettselskapet.

Flere saker

Forbruker Europa sender nå fire saker til det danske søsterkontoret for behandling i Danmark.

De oppfordrer kunder som har blitt belastet for, eller mottatt en regning man er uenig ifra Formlife, til å protestere skriftlig med e-post eller brev til selskapet.

– Selskapet må kunne bevise at de har sitt på det tørre og alle regler er fulgt. Kan de ikke det har de ikke krav på pengene, sier Wiik.

Manglende opplysninger om angreretten gir deg også utvidet angrerett i inntil tre måneder og dersom du ikke får noen informasjon om det overhodet, har du angrerett i ett år.

Dette innebærer at du i denne perioden kan returnere varen i uåpnet tilstand og be om pengene tilbake, ifølge Forbruker Europa.

– Hvis du ikke mottar svar fra Formlife kan du forsøke å få banken til å stoppe trekk fra kontoen din. Hvis trekk likevel skjer uten at du har autorisert dette kan du klage til banken som må sannsynliggjøre et avtalegrunnlag for trekket, sier Wiik.

Det er ikke lykkes NRK å komme i kontakt med Formlife.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)