Hopp til innhold

Gardermoen og SAS best i Europa

Gardermoen er Europas mest punktlige storflyplass. Og SAS holder stillingen som det mest pålitelige flyselskapet.

SAS-fly

Både SAS og Gardermoen er på Europa-toppen i punktlighet.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

FlightStats har oppsummert verdens flytrafikk i fjor. SAS og Gardermoen har den beste punktligheten i Europa, slik tilfellet også var året før.

87,1 prosent av alle avgangene fra Gardermoen lettet i rute i fjor. Dermed har Oslo Europas mest punktlige storflyplass.

Det europeiske gjennomsnittet var 73,4 prosent punktlighet, viser oppsummeringen fra registreringsdatabasen FlightStats.

De europeiske flyplassene som kommer nærmest Gardermoen, er Berlin (Tegel), Athen, Wien og Amsterdam.

Punktligheten var enda et hakk bedre på Gardermoen enn hos vinneren blant de aller største flyplassene i verden, der Seattle-Tacoma International Airport i USA gikk av med seieren.

– På tross av at vi har vinter store deler av året, oppnår vi å bli Europas mest punktlige flyplass i år igjen. Det er klart at vi er stolte i dag, sier informasjonssjef Jo Kobro på Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Alle som jobber her vet at punktlighet er ett av våre fremste kvalitetsmerker. For publikum er punktligheten veldig viktig for valget av flyplass, sier Kobro til NRK.no.

Trondheim og Stavanger

Både Værnes i Trondheim og Sola i Stavanger knivet om æren som Europas beste regionale flyplass, sammen med Praha og Hannover.

Men fintellingen viser at med 90,1 prosent punktlighet kan flyplassen i Bordeaux smykke seg med den prestisjetunge tittelen fram til neste kåring om ett år.

SAS for tredje gang

All Nippon Airways

Japanske ANA er mest i rute av de største internasjonale flyselskapene.

Foto: ANA

SAS var en av fem nominerte blant verdens store internasjonale flyselskaper. Men der trakk det japanske ANA (All Nippon Airways) det lengste strået.

90,1 prosent av ANAs avganger var i rute i fjor. Gulf Air, KLM og JAL (Japan Airlines International) var også nominert i denne kategorien.

Men blant de store europeiske selskapene, gikk SAS til topps for tredje året på rad. I konkurranse med finalistene Finnair, Ryanair, KLM og LOT.

88,2 prosent ankomster i rute er ganske sikkert et tall SAS vil bruke for hva det er verdt i sin markedsføring i tida framover. Gjennomsnittet i Europa var 79,4 prosent i fjor.

– Betyr enormt mye

– Det er stort at SAS nok en gang kåres til det mest pålitelige selskapet i Europa. Dette betyr enormt mye for oss, sier informasjonskonsulent Monica Hovland i SAS Norge til NRK.no.

Hun peker på at SAS også havnet som nummer tre på lista over fjorårets mest punktlige store internasjonale selskaper.

– Dette viser at våre medarbeidere gjør sitt ytterste hver dag både på bakken og i lufta, mener hun.

Kanariøyene i rute

NAYSA (Navegacion y Servicios Aéreos Canarios) var mest i rute blant de regionale europeiske selskapene i fjor (91,6 prosent punktlighet). NAYSA har 24 fly, og hovedbase på Kanariøyene.

Hver dag fører Flight Stats statistikk over mer enn 150.000 flygninger hos tusenvis av flyselskaper og flyplasser verden over.

For flyplassene defineres punktlighet som avganger inntil 15 minutter etter rutetabellen.

Og flyselskapene er i rute hvis passasjerene lander på reisemålet inntil 15 minutter etter planlagt tid.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)