1. september ble det innført
I tillegg skulle «jamførprisen», et priseksempel på en tenkt tur, henge i alle drosjene for at kundene lettere kan sammenlikne priser.
Forbrukerrådet har i desember testet drosjeselskapene i Oslo, Stavanger og Bergen, og er ikke fornøyd med resultatene.
I Oslo var den største prisforskjellen på 144 kroner. Du kan se alle prisene i tabellen nederst i artikkelen.
Dårlige prisopplysninger
I tillegg til at «jamførpris-eksemplet» skal være synlig i drosjene må drosjeselskapene ha prisopplysninger på nettet.
Det var også et ønske at samtlige priser skulle henge godt synlig på de mest besøkte drosjeholdeplassene.
Forbrukerrådets test viser imidlertid at:
- Det er for vanskelig, nesten umulig, å velge rimeligste bil
- Det er store prisforskjeller, og samtidig altfor dårlig prisopplysning
- Når du har satt deg inn i drosjen er det ikke sikkert den er billigst likevel
- Kun på en holdeplass fant vi prisoppslag – og da kun priser for ett av selskapene i Oslo.
- 15 av 24 biler har prisoppslag i bilen eller på ruta. Ikke praktisk leselig og brukbart som grunnlag for prissammenligning da hver tur består av minst tre priselement og krever en del regning.
- To selskaper oppgir ikke «jamførpris».
- 9 av 24 holdeplasser er slik utformet at biler bak i køen ikke kommer seg ut og dermed ikke er aktuelle valg.
- På 8 av 24 turer forsøkte sjåførene å hindre kundene eller påtaler at de ikke velger første bil i køen. I Stavanger skjer dette i alle tilfellene.
Kjører omveier
– Funnene våre viser overraskende store prisforskjeller, i tillegg til at det er veldig vanskelig å sammenlikne taxipriser, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet til NRK.no.
En faktor som påvirker prisen er sjåførens veivalg.
– Vi fant den raskeste veien på Google på forhånd, men det var flere sjåfører som valgte en annen rute. Omveiene, spesielt i Oslo, utgjorde store prisforskjeller, forklarer hun.
Forskjellen på den billigste og dyreste turen var 144 kroner, eller 77 prosent.
– Det er en veldig stor forskjell på en tur på åtte kilometer. Er du kjent bør du be sjåføren kjøre den raskeste veien, da er det penger å spare, forteller hun.
Norges Taxiforbund er enig i at veivalg har mye å si for prisen.
– «Jamførprisene» forutsetter jo at sjåførene kjører samme distanse og samme vei. Men det er til slutt passasjeren som bestemmer hvilken vei sjåføren skal kjøre, sier Lars Hjelmeng, direktør i Norges Taxiforbund til NRK.no.
Må velge første bil
Det er også veldig vanskelig å orientere seg om hvilken drosje du skal velge.
Kun én holdeplass i testen har prisopplysninger hengende, og prisene var kun for ett selskap.
– Hvis du likevel vet hvilken drosje du vil reise med, er det ikke alle steder det er mulig å velge. Noen taxiholdeplasser er bygd slik at du må velge første bil i rekken, opplyser Rygg.
– Passasjerene velger selv hvilken bil de ønsker å reise med, understreker Hjelmeng.
Forbrukerrådet reagerte også på at veldig få av drosjene har synlig ID-kort hengende i bilen, hvilket alle er pålagt å ha.
Forbrukerrådet mener forbrukeren skal ha mulighet til å gjøre informerte valg i taximarkedet.
– Vi har valgt ut en rekke ruter på åtte kilometer, og kjørt inntil to turer med alle selskaper i Oslo, Stavanger og Bergen. Alle turene er gjennomført på dagtid, utenom rushtid, forklarer Rygg.
Målet med testen har vært å undersøke om j«amførprisen» som ble innført tidligere i år er et godt verktøy for å orientere seg om priser i taximarkedet.