16 prosent kjøres alltid.
– De fleste av barna som går til skolen har kort avstand til skolen. Det er overraskende at mer enn 15 prosent alltid blir kjørt, sier avdelingsleder i FHI, Wenche Nystad til NRK.no.
– Det burde være lett å organisere at flere barn går sammen, dersom man som foreldre ikke vil at de skal gå alene, sier hun.
Les om skolevei på Trygg Trafikk sine nettsider.
– Foreldrene er engstelige
Trygg Trafikk lar seg på sin side ikke overraske av tallene.
– Det er akkurat dette inntrykket vi sitter med fra før, og resultatene stemmer også overens med tidligere undersøkelser; svært mange blir dessverre kjørt til skolen, sier distriktleder i Trygg Trafikk Buskerud, Anne Marit Jordheim til NRK.no.
– Foreldrene er rett og slett engstelige for å sende barna av gårde selv, sier hun.
Les også:
– Barna må lære å gå
Barn som kjøres til skolen blir i neste omgang mer utsatte i trafikken.
– Det er relativt få ulykker på skolevei. Likevel føler mange foreldre seg utrygge, og denne utryggheten gjør at vi heller kjører. Dermed frarøver vi barna erfaring og gjør dem mer utsatte.
– De må lære å klare seg som fotgjengere, sier Jordheim i Trygg Trafikk.
Men hvordan kommer man i gang?
– Barna må lære å gå under trygge forhold; de kan for eksempel kjøres et stykke og gå et lite stykke selv, sier Anne Marit Jordheim.
– Følgegrupper der foreldrene på tur følger en gruppe barn er også veldig bra. Gradvis vil barna klare seg mer og mer selv.
Les også:
Sunt, gøy og hyggelig
At barn går, gjør dem mer opplagte på skolen, ifølge Jordheim. Mange barn rører seg for lite; spaserturen til å fra skolen er viktig mosjon – og for mange et hyggelig fellesskap.
– Det er viktig mosjon, og kan være morsomt og hyggelig å gå til og fra skolen, sier Jordheim.
– De som ikke går i det hele tatt, kan jo begynne med en dag eller to, dersom hver dag føles uoverkommelig.
Les også:
Mer og mer kjøring
At foreldrene kjører barna generer naturligvis mer trafikk – noe som skaper en ond sirkel der flere og flere kjører.
– Det blir veldig tett trafikk rundt skolene, der det ofte ikke er tilrettelagt for stor pågang av biler, sier Jordheim.
– Dermed blir det vanskeligere for barna å gå, noe som dessverre igjen fører til mer kjøring, sier hun.
Undersøkelsen er en del av Den norske mor og barn-undersøkelsen, og FHI skal videre se på regionale forskjeller og sammenlikne tallene med funn om barnas helse.