Hopp til innhold

Vi tipser altfor mye

Forvirret når regningen kommer på bordet og du skal tipse? Da bør du lese dette.

Servering

Servicen behøver ikke være dårlig for at du dropper å gi tips.

Foto: Mouillaud Ricard / Colurbox

Blir du forvirret når regningen kommer på bordet og du skal frem med lommeboka? Hvordan var dette igjen? Var det 10 prosent? Og skal jeg tipse hvis jeg ikke er fornøyd med servicen?

Forbrukerinspektørene har prøvd å finne svaret og en leveregel for deg som ikke vet hva du egentlig skal legge igjen på bordet.

– Jeg tror mange nordmenn er usikre på dette med tips, sier Hilde Charlotte Solheim i HSH, som er hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge.

Hun tror nordmenns reisevaner gjør at vi i dag er forvirret når vi skal tipse.

– Folk har reist og erfart at det forventes at man tipser i utlandet. Og det gjør det faktisk, for i mange land lever folk av tipsen og har en veldig dårlig lønn i utgangspunktet.

500.000.000 i tips

På restaurant

En vennlig og oppmerksom servitør kan gjerne påskjønnes med driks.

Foto: Illustrasjon / Colourbox

Kai Victor Hansen har skrevet doktorgrad om måltidskunnskap, og forsket på opplevelsene våre på restaurant.

Han sier at vi nordmenn gir mye penger i tips.

– Hvis vi bare tar ølsalget og beregner tipsen utfra det med fem til 10 prosent, så blir det fem kroner per halvliter. Da er vi fort oppe i en halv milliard norske kroner i året, sier han.

LES OGSÅ:

Tipsen kan faktisk droppes

Og vi nordmenn gir mye av disse pengene - tross elendig service.

– Tipsing er frivillig i Norge. Det er en påskjønnelse for en god serviceopplevelse.

– Jeg synes at man ikke skal gi tips i det hele tatt når man får en opplevelse som ikke er verdt en ekstra anerkjennelse, sier Hilde Charlotte Solheim.

Servicen trenger ikke en gang være dårlig for å droppe tipsen, mener Kai Victor Hansen.

– Hvis du får en helt ordinær serviceopplevelse, behøver du ikke tipse. Men har du bedt om noe eller får noe du opplever som litt mer enn det ordinære, så kan du tipse mellom fem og 10 prosent, sier han.

LES OGSÅ:

Tipseregel

Du trenger altså ikke ha dårlig samvittighet om du ikke tipser - det er faktisk lov å være litt gnien på tipsen.

Dette er tipseregelen som kan være enkel å lene seg til hvis diskusjonen blir stor rundt bordet om hva dere skal gi i tips:

  • Dårlig service: ingen tips
  • Normal service: ingen tips
  • Service som er bedre enn forventet: 5-10 prosent

Kai Victor Hansen har laget noen regler for hva som er god service, og som kan føre til at du gjerne kan åpne lommeboka litt:

GOD MOTTAGELSE:

  • Bli ønsket velkommen og tatt vel i mot på en vennlig og imøtekommende måte når du kommer inn i restauranten
  • Få menyen og for eksempel vann ved ankomst til bordet.
  • Alt er på bordet som forventet. Servietter, bestikk, salt og pepper etc.

GOD INFORMASJON:

  • Du får beskjed hvis noe spesielt skjer i restauranten som kan påvirke måltidet, slik at du eventuelt kan velge deg et annet sted. For eksempel når du må flytte eller bare kan sitte en bestemt tid før bordet blir opptatt.

BRA MAT OG DRIKKE:

  • Beskrivelse av ulike retter. Får entusiastiske forslag, for eksempel at kokken har fått inn noen fantastiske kamskjell som du bare må smake på osv.
  • Dersom noe er utsolgt, får du beskjed med det samme og tilbud om noe annet.
  • Mat og drikke serveres i henhold til de forventningene kundene har og stemmer med det som står beskrevet på menyen. Hvis det for eksempel serveres italiensk marengs, så skriver man det fullt ut og ikke bare marengs (da den italienske er «bløt»).

GOD SERVICE:

  • Bli behandlet som en unik person selv om det er flere rundt bordet. Alle har vi spesielle ønsker og behov.
  • Servitøren husker hvem som har bestilt hva.
  • Serverer eventuelt kvinner først, deretter fra eldst til yngst (og med et smil).
  • Er oppmerksom. Følger gjestene jevnt opp og på best mulig måte slik at kunden lett kan få kontakt med servitøren. For eksempel dersom vinflaske eller vannkaraffel begynner å bli tom, tilbyr en ny, fyller på mer vann, etc.
  • Ser at alle har fått det de har bestilt, og ønsker dem velbekomme.
  • Når de spør om maten smakte, må servitørene være forberedt på ærlige svar. Må også løse utfordringene hvis noen har noe å utsette på mat eller drikke – og så gjøre noe med det.

FIN AVSLUTNING:

  • Gjesten skal bli sett under avslutningen av måltidet. Ikke føle seg glemt.
  • Alt skal være korrekt når regningen kommer.
  • Kunne dele opp regningen uten problemer hvis gjestene ber om det.
  • Gir beskjed om det er ventetid for å få betalt regningen slik at gjestene har oversikt når siste buss går, kinoen begynner osv.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)