Døde kropper, syke lunger og råtne tenner er blant de eksplisitte bildene som om kort tid kommer til å prege tobakksproduktene i USA.
Produsentene har frist til september 2012 med å plassere dem på røykpakkene og i reklamer, og er den første endringen av tobakksadvarsler i USA på 25 år. Det skriver Chicago Tribune.
– Med disse advarslene vil enhver person som tar opp en pakke sigaretter, vite nøyaktig hvilken risiko det innebærer, sa helseminister Kathleen Sebelius under pressekonferansen i Det hvite hus.
- LES OGSÅ:
Vil hindre at unge begynner
Barn og unge er den viktigste målgruppen for kampanjen, og helsemyndighetene i USA håper advarslene vil skremme dem fra å begynne å røyke.
– Vi vil at barn skal forstå at røyking er ekkelt, ikke kult, og at det virkelig ikke er noe vakkert ved kreft i munnen eller å skade helsa til barna dine, fortsatte Sebelius.
Hun håper også at voksne røykere vil få ekstra motivasjon til å slutte.
Antall røykere i Statene har stagnert de siste årene, etter en nedgang i årene før.
Halvparten av pakken
Tekstadvarsler og skremmebilder skal fra neste år dekke halvparten av både forsiden og baksiden av røykpakkene.
I tillegg skal de dekke de øverste 20 prosentene av enhver tobakksreklame.
Amerikanske helsemyndigheter anslår at røyking koster samfunnet over 200 milliarder dollar (cirka 1100 milliarder kroner) hvert år.
- LES OGSÅ:
Går advarslene for langt? Hva mener du?