Hopp til innhold

Sensurerer misfornøyde kunder

Anbudstjenesten mittoppdrag.no har bestemt seg for å kun vise positive omtaler av sine bedriftskunder på nettsiden.

mittoppdrag.no

Nettsiden mittoppdrag.no har bestemt seg for å skjule bedriftsomtaler med terningkast mindre enn 4.

Foto: Skjermdump

Anbudstjenesten mittoppdrag.no som eies av mediehuset Nettavisen og Vestover AS, har bestemt seg for å sensurere alle negative forbrukeromtaler om bedriftene på nettsiden, skriver Bergens Tidende.

«Vårt mål har jo alltid vært å øke inntjeningen til betalende kunder så mye som mulig. Å publisere negative omtaler er jo ikke forenlig med dette målet, så derfor har vi nå besluttet å skjule omtaler med terningkast mindre enn 4», skriver mittoppdrag.no i e-post som de har sendt til sine bedriftskunder.

Jarle Oppedal, kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet

Jarle Oppedal, kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet

Foto: cf-wesenberg

Videre i mailen står det at dette kun vil gjelde betalende bedriftskunder og at omtaler av bedrifter uten et abonnement vil fortsatt publiseres usensurert.

– Mister troverdigheten

Anbudstjenesten mittoppdrag.no er en nettside hvor bedrifter kan registrere seg for å komme i direkte kontakt med kunder som ønsker anbud for å få utført oppdag.

Her får bedriftene presentere seg selv og det har vært mulig for forbrukerne å legge igjen både positive og negative tilbakemeldinger etter endt oppdrag. Nå vil nettsiden skjule de negative omtalene.

– Å publisere kun positive tilbakemeldinger er verdiløs forbrukerinformasjon, sier kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet, Jarle Oppedal til NRK.

Oppedal tror dette vil føre til at nettsiden vil ende opp med å miste troverdigheten i øyne på forbrukerne.

Frode Elton Haug

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet

Foto: Pressebilde

– Kan være villedende reklame

Forbrukerombudet sier til NRK at de vurderer å se nærmere på saken.

– Dette er ikke en opplagt sak, men det kan reise spørsmål i forhold til paragrafene om villedende reklame i markedsførings-loven, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Haug sier at dette er en ny problemstilling som Forbruker-ombudet ikke er kjent med, og at han derfor uttaler seg kun på generelt grunnlag.

– Feil å ikke informere forbrukerne

Jarle Oppedal mener dette vil føre til ensidig og ubalansert informasjon for forbrukerne.

– Det blir feil å ikke informere forbrukerne når nettsiden beveger seg fra å være et sted hvor man kan dele forbrukererfaringer til å bli en ren annonseside for bedriftene, sier Oppedal.

Forretningsutviklingssjef Pål Nisja i Nettavisen sier til NRK.no at de ikke var informert på forhånd.

– Dette er basert på en feil. Jeg har forstått at dette bare var et innspill fra en selger som aldri var ment å sendes videre. Tjenesten er rullet tilbake allerede i kveld, sier Nisja til NRK.

Daglig leder Thomas Granhaug i Vestover ønsker ikke å kommentere saken, skriver bt.no.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)