Hopp til innhold

Forsinkelser og innstillinger i flytrafikken i dag

Avinor skal innføre et nytt innflygningssystem som vil berøre luftrommet over hele Østlandet.

Oslo Lufthavn Gardermoen

Ni flyvninger blir innstilt på Gardermoen torsdag morgen.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I dag blir norske luftrom først i verden med et nytt innflygningssystem, Point Merge System (PMS).

Dette vil gi både pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen, skriver Avinor på sine sider.

– Grunnen til at Norge ble de første var fordi PMS-systemet er fremtidsrettet, i tillegg til at vi bare er én enhet som kontrollerer luftrommet og har full eierett til det. På enkelte andre store flyplasser i Europa har de mindre luftrom å ta av, og må inngå avtaler med naboland. Her har vi større frihet, sier prosjektleder og flygeleder Geir Gillebo til NRK.no.

LES OGSÅ:

Skaper forsinkelser

Informasjonssjef på Gardermoen Lufthavn, Jo Kobro

Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Foto: Ingrid Sunde / NRK

Dette vil føre til både forsinkelser og innstillinger. Forsinkelsene gjelder hovedsakelig Gardermoen, men også Torp og Rygge.

Likevel kan andre flyplasser bli berørt i den grad at en avgang som skal lande på Gardermoen kan bli forsinket med sin avgang, som følge av forsinkelsene på Gardermoen.

– Det blir begrenset kapasitet mellom klokken 06.00 og klokken 09.00 torsdag morgen. I tillegg blir ni avganger innstilt, opplyser Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Vanligvis har Gardermoen 65 flygninger i timen i rushtiden og 60 i de andre periodene. Mellom 06.00 og 09.00 torsdag morgen, vil det bare være 15 flygninger inn og 15 flygninger ut av flyplassen per time.

- Etter 09.00 vil vi ha 50 flygninger i timen, og det vil bli et etterslep på forsinkelsene utover dagen. Passasjerer som skulle ha flydd med innstilte flygninger eller forsinkede fly, må ta kontakt med flyselskapet, understreker Kobro.

LES OGSÅ:

Passasjerene får beskjed

Anne-Sissel Skånvik, Norwegian

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Foto: Norwegian
Knut Morten Johansen, SAS

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

Norwegian forteller passasjerene deres må påregne noe forsinkelser i forhold til omleggingen.

- Det er viktig at passasjerene følger med og holder seg oppdatert på informasjonen som blir lagt ut, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Passasjerer på kansellerte fly vil få beskjed direkte fra Norwegian, men alle reisende kan sjekke status på sin flygning her.

SAS forteller at ingen av deres passasjerer står oppført på et kansellert fly.

- Dette har vært planlagt i så lang tid at det har ikke vært bestilt plasser på de kansellerte flyene. Vi har i stedet satt inn større fly på enkelte strekninger for å dekke opp for de flyene som ikke går, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Han legger til at de som likevel hadde fått bestilt billetter på et fly som ikke går, har blitt kontaktet og flyttet til et annet fly.

LES OGSÅ:

Planlagt flere steder

Avinor opplyser at forsinkelsene skyldes at dette er en stor endring, og de må tenke på sikkerheten.

– Vi har hatt opplæring i flysimulator siden januar 2010, men når vi nå går fra simulator til den virkelige trafikken trenger vi en innkjøringsperiode, forklarer Geir Gillebo.

PMS-systemet skal etter planen tas i bruk også i luftrommet over Dublin, München, Brussel, Paris, Roma og Wien.

– Dublin er neste land som tar i bruk systemet, og det vil skje i november 2012, opplyser Gillebo.

Med det nye systemet, som er utviklet av franske Eurocontrol, kan de etablere landingsrekkefølgen lenger fra flyplassen på over 10.000 fot. Dette vil spare mye flygning i lavere høyder med mange utflatinger som krever mye bruk av motorkraft.

Nå oppnår vi at innflyginger blir gjennomført mer ved hjelp av glideflukt. Kryssene mellom avganger og ankomster er løst ved at disse nå foregår slik at avganger krysser over ankomster, sier Gillebo.

Prosjektet ble startet som følge av noen litt uheldige kryss mellom avganger og ankomster i det eksisterende luftromssystemet.

– Luftfartstilsynet påla Avinor å gjøre noe med det, og samtidig hadde vi dårlig kapasitet i luftrommet. Vi ønsket også å se på miljøet for å se om man kan spare både støy og utslipp av klimagasser, legger flygelederen til.

Kobro ved Gardermoen er meget fornøyd med at Norge er først ute med dette.

– Det er absolutt gøy å vøre først. Vi sparer både drivstoff og CO2-utslipp. Samtidig fører dette til støyforbedringer fordi flyene flyr høyere, avslutter han.

Les også: Dette er ulovlig å ta med inn på fly

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)