Hopp til innhold

Ryanair: - Forbrukerombudet er idioter

Ryanair hevder de er det mest punktlige flyselskapet i Europa, mens Forbrukerombudet mener de bryter Markedsføringsloven.

Michael o´Leary

- Forbrukerombudet er noen idioter som bare beskytter SAS, hevder Michael O´Leary, administrerende direktør i Ryanair.

Foto: Rune A. hansen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Samtidig som lavprisflyselskapene har priskrig på populære destinasjoner, forgår det også en punktlighetskrig.

Både Ryanair og SAS hevder at de er det mest punktlige flyselskapet i Europa.

NRK Forbrukerinspektørene møtte O'Leary i Dublin for å høre hvorfor han mener Ryanair er mest punktlige.

- Vi er vant til at han kaller oss idioter, men det kommer ikke til å stoppe oss for å ta opp saken når de bryter Markedsføringsloven.

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Ikke nominert

Eivind Bjurstrøm

Eivind Bjurstrøm, basesjef i SAS

Foto: Rune A. Hansen / NRK

Mandag denne uken la Flight Stats frem de fem finalistene og vinneren i hver kategori.

SAS var nominert i to kategorier, og ble ifølge deres statistikk det mest punklige flyselskapet i Europa.

Ryanair var ikke en gang nominert blant de fem finalistene, men hevder selv at de, som eneste flyselskap som legger all statistikk ut på sine sider, er de mest punktlige.

- Vi er det punktligste flyselskapet i Europa, og beviset er vår ukentlige statistikk. Hvis SAS er mer punktlige enn oss, hvorfor legger ikke de ut sin statistikk?, spør Michael O´Leary, administrerende direktør i Ryanair.

SAS ligger på topp hva angår punktlighet hver måned, og baserer sine utsagn på det.

- Det er en anerkjent standard i bransjen, sier Eivind Bjurstrøm, basesjef i SAS, til NRK.no.

Han trekker frem punktlighet som en av de aller viktigste referansene til kundene.

- Du kan stole på SAS og planlegge rundt rutetidene våre, legger han til.

Se intervjuet med Michael O´Leary her:

Video RYANAIR-NETT-260111-FB

Les også: – Ryanair fremstår som klovner

- Beskytter bare SAS

Jo Gjedrem.

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Ryanair kaller Forbrukerombudet for en gjeng idioter, fordi de mener at Ryanair bryter Markedsføringsloven når de hevder de er mest punktlige.

Forbrukerombudet tar dette med knusende ro.

- Vi er vant til at han kaller oss idioter, men det kommer ikke til å stoppe oss for å ta opp saken når de bryter Markedsføringsloven, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til NRK.no.

- De er en bedrift som bare beskytter SAS, så det er bare en gjeng idioter jeg ikke bryr meg noe om, sier O´Leary.

Forbrukerombudet på sin side forteller at de har saker mot mange flyselskaper, og tar opp brudd på Markedsføringsloven uavhengig av selskap.

- Når Ryanair ikke er mest punktlig er det et brudd på Markedsføringsloven å kalle seg det. Det er å villede forbrukerne og i strid med Markedsføringslovens paragraf 7, påpeker Gjedrem.

Han presiserer at det er viktig at slike påstander er riktig, og det er det selskapet som bruker påstanden sin oppgave å kunne dokumentere det.

- Forsinkelser og kanselleringer rammer svært mange og er et stort problem. Det er viktig at bare de som gjør en innsats for å unngå det er de som får lov å bruke punktlighetsbudskapet, understreker Jo Gjedrem.

Les også: – Drives på slavekontrakter

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)