"Min kone fikk veldig vondt i tennene i går ettermiddag. I natt har hun sovet svært dårlig. Nå har hun endelig sovnet litt, men vi skulle gjerne hatt en time i løpet av dagen. Hun har vondt nede i venstre kjeve. Vi vet ikke hva det kan være. Kan hun få hjelp hos dere?"
Med dette spørsmålet har Forbrukerrådet sjekket mulighetene for øyeblikkelig hjelp fra tannleger i 15 småbyer.
Klinikkene ble oppringt på formiddagen. Forbrukerrådets medarbeidere utga seg for å være tilreisende på ferie i byen. Hensikten var å teste om tannlegene oppfyller forpliktelsen de har til å gi akutthjelp.
Det var hjelp å få i alle de 15 byene. Men enkelt var det ikke.
Undersøkelsen viser at tannlegene stiller opp hvis de har tid. Men er det travelt på kontoret, blir pasienten ofte sendt videre til andre tannleger. Det skjer selv om tannlegene har plikt til å gi øyeblikkelig hjelp, ifølge helsepersonelloven.
- LES OGSÅ:
Har krav på hjelp
Tannlegeforeningens etiske regelverk (paragraf 4) understreker også at hvis tannlegen ikke kan gi akutthjelp, skal pasienten i det minste få assistanse til å finne hastehjelp et annet sted.
- Vårt klare inntrykk er at ønsket om å gi hjelp er avhengig av om det er hull i avtaleboka, og om det er en halvtime som kan fylles opp med en dyr akuttpasient, sier seniorrådgiver Geir Røed i Forbrukerrådet.
- Dessuten tok de fleste tannlegene som avviste oss ikke noe ansvar for at vi virkelig fikk hjelp hos konkurrerende tannleger, forteller han.
Testen avdekket blant annet ventetid på to - tre måneder for akuttbehandling hos en tannlege i Namsos. Pasienten med tannpine fikk navnet på to andre klinikker, men ikke telefonnumrene.
På et kontor i Grimstad var tilbakemeldingen at øyeblikkelig hjelp bare gis til klinikkens egne pasienter. Og i Bryne måtte de uheldige "turistene" ringe til sju forskjellige tannleger før de endelig fikk tilbud om akutthjelp.
- LES OGSÅ: