Motebransjen har lovet både bot og bedring, men ingen ting har skjedd. Modellene er like tynne som før og alarmklokken for spiseforstyrrelser i modellbransjen ringer med samme nivå.
Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser i Danmark går i dag ut med skarp kritikk av motebransjen og mener at det bør opprettes et organ som bestemmer hvem som får bli modell eller ikke ut i fra fysiske kriterier.
Vil kontrollere bakmennene
Sjef for Oslo Fashion Week, Pål Vassbotten, er godt kjent med utfordringene i bransjen, men tror ikke at en utsiling av de tynneste modellene er noen god løsning.
- Les også: Kritikk mot Oslo Fashion Week
- Les også:
– Mange av jentene er for tynne, men jeg tror ikke problemet best angripes med en form for svartelisting, sier Vassbotten til NRK.no.
Må sette krav til modellbyråene
Vassbotten mener problemet i Norge er at det finnes liten kontroll på hva slags forutsetninger bakmennene i modellbransjen sitter på. Han mener at problemet bør angripes her, i stedet for å gå til verks på modellene.
– I Norge kan i praksis hvem som helst kan starte et modellbyrå. Dermed er det flere aktører i bransjen som ikke har kunnskap eller vilje til å drive på en forsvarlig måte, sier Vassbotten som også peker på at aldersaspektet i motebransjen gjør alt ekstra utfordrende.
– Skal man gi råd til ei femten år gammel jente, trengs det mye mer enn å tro at man vet hva som skal til for å blir modell. Jeg mener at byråene ideelt sett burde rådføre seg med forskjellige instanser som psykologer, leger og andre spesialister.
- Les også:
– I dag er det verken kultur for, eller mulighet til å gjøre den ekstrainnsatsen som trengs. Jeg mener vi bør ha et uavhengig organ for motebransjen, men spørsmålet blir hvem som skal ta regninga. Bransjen bør nok kanskje gjøre mer, men jeg savner Staten i dette bildet, både med penger og kontroll, mener Pål Vassbotten.
Vil ha holdningsendringer
Generalsekretær organisasjonen Rådgiving Om Spiseforstyrrelser (ROS), Ingjerd Strøm Skreien, tror i likhet med Vassbotten at problemet ikke vil løses ved å kontrollere modellene.
– Jeg tror det kan være vanskelig og ressurskrevende å opprettholde et fungerende kontrollorgan for å sile ut modellene ettersom denne bransjen vanskelig nok lar seg kontrollere, sier Strøm Skreien til NRK.no.
Hun tror det viktigste midlet er en endring av vanlige folks holdninger.
– Til syvende og sist er det vi vanlige forbrukere som bestemmer motebildet. Ved å la være å kjøpe magasiner og klær som fronter tynne modeller, påvirkes i sin tur produsentene. Men dette krever en viss modenhet hos forbrukeren som vi ikke kan forvente hos de yngste, forklarer hun.
Krever sterkere selvjustis
Strøm Skreien er mest bekymret for hvordan idealene setter spor hos de yngste forbrukerne. denne gruppen er både sårbare og mottagelige for påvirkning gjennom reklame og ungdomsmagasiner.
– Min største bekymring er hvordan unge gutter og jenter lar seg påvirke av motebildet og det er nettopp på dette området som motebransjen må pålegge seg selv en bedre selvjustis.
– Hvis vi kan skjerme de yngste forbrukerne, tror jeg mye er løst i forhold til denne problematikken, avslutter Strøm Skreien til NRK.no.