Hopp til innhold

Misfornøyd med ferien?

- Å klage på for lite dopapir etter at du har kommet hjem fra ferie, er liten vits, mener Ving. Hva kan du klage på, og når bør du klage på ferien?

Ferie

Du kan klage på det meste, men reiseoperatørenes beste råd er at du gjør det med en gang.

Foto: Colourbox.com/Maria Elsness

Er du misfornøyd med ferien? Send oss en e-post !

Ferien er over og du er tilbake med en koffert full av skittentøy og gode minner. Likevel har du brukt mye av ferietiden på å irritere deg over for hard madrass og lang vei til stranden.

Kan du klage på dette?

- Klag i ferien

Du kan klage på det meste, men reiseoperatørenes beste råd er at du gjør det med en gang.

Christian Grønli

Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Foto: Pressebilde

- Det er ikke noe poeng å fortelle oss at det manglet toalettpapir på hotellrommet når du har kommet tilbake til Norge. Er det noe som ikke er som det skal bør du si ifra til resepsjonen med en gang, oppfordrer Christian Fr. Grønli, administrerende direktør i Ving, til NRK.no.

Apollo mener også at det meste kan løses i ferieukene.

- Når man reiser på chartertur har vi personale på plass som man kan si ifra til. Det beste er å få rettet opp i ting med en gang, i stedet for å få hele ferien ødelagt, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, til NRK.no.

Reiser du på egenhånd kan du fremdeles si fra til hotellresepsjonisten.

- Vi er luksusdyr

Helen Begby

Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Foto: Johnny Syversen

Ving forteller at vi stadig bestiller større og flottere hoteller og leiligheter.

- Folk kjøper dyrere og bedre steder med flere fasiliteter. På flotte hoteller er det mer samsvar mellom hva vi forventer og hva vi får. Da får vi også mindre å klage på. Vi er luksusdyr på ferie, forteller Grønli.

Både Ving og Apollo oppyser at så lite som mellom en og to prosent av deres kunder klager på reisen.

Ving har omlag 400.000 reisende på årsbasis og Apollo rundt 200.000 i sommerhalvåret.

Mye kan skyldes at man på forhånd har lest vilkårene for hva man bestiller og har en god oppfattning av hva man bør forvente. Men det er også mange som kvier seg for å klage på hotellets standard.

- Juli og august er som regel fullbooket, så sjansen for å få et bedre rom kan være liten. Men du har likevel ingenting å tape på å spørre. Er det noe du irriterer deg over er det mye som kan gjøres noe med, presiserer Begby fra Apollo.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også:

Ikke bli snytt for luksus | Verdens beste hoteller

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Gode rettigheter

Selv om enkelte velger øyhopping eller interrail, er det ikke til å stikke bak en stol at Ola Nordmann er glad i charterreiser.

Spesielt familier med små barn nyter godt av å bli plukket opp med buss på flyplassen og bli fraktet rett til hotellet. Pakkereiseloven er klar på hvilke rettigheter man har.

- Er det en mangel ved reisen har man krav på kompensasjon for det. Har du bestilt havutsikt og ikke fått det, skal det kompenseres. Det gjøres normalt med avslag i pris, forklarer Begby fra Apollo.

- De fleste som klager tar opp ting som er berettiget, men det er ofte ting som er ute av vår kontroll. Kundene har blitt flinkere til å ta opp ting der og da slik at det kan løses med en gang, sier Grønli fra Ving.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Oversikt over klageordninger i utlandet

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


- Lite å tape

De fleste har nok irritert seg over både for hard madrass, bråk fra et diskotek eller mangel på utsikt på en eller annen ferie.

Men hvor ofte ber du faktisk om en ny madrass eller et bedre rom? Det verste som kan skje er at reiseoperatøren er uenig med deg – og da kan du faktisk klage videre til neste innstans.

Johnny Eikrem, driftsansvarlig for Reklamasjonsnemnda for pakkereiser , forteller at de har fått inn 130 klager hittil i år.

Johnny Eikrem

Johnny Eikrem, driftsansvarlig for Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

Foto: Oda Gundersen

- Det er ganske normalt, men vi får ikke noen resultat av sommeren før ute i oktober. Det var rundt 160 klager på samme tid i fjor, og det pleier å variere med rundt 50 klager i løpet av året, sier han.

Klagene de får inn omhandler hovedsakelig hotellstandard, ikke oppfylte ønsker og feilbooking, ombooking eller overbooking.

- Man kan klage på alt. Vi er et klageorgan, og det er ikke opp til oss hva man vil klage på. Turoperatørene er dyktige til å rydde opp og vet hva de skal gjøre, likevel kommer enkelte tvistesaker til oss. Nemnda, som består av tre resielivsrepresentanter, to jurister fra Forbrukerrådet og en dommer, samles en gang i måneden og vurderer sakene, forklarer han.

Eikrem legger til at det er lite vits å klage på ting som misnøye med været, problemer grunnet naturkatastrofer og krig, egne bookingfeil som feil dato eller navn, ønsker som ikke er innfridd eller kriminelle handlinger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hanegal og kakerlakker

Selv om Eikrem mener du kan klage på alt, er det ikke alt som er noens feil.

- En del klager fordi ferien ikke gikk som forventet. En krangel med kona er ikke noe vi kan gjøre noe med, påpeker Begby.

Hun forteller at det også hender enkelte klager på en hane som galer på nabogården eller dårlig vær. Selv om vi forbinder Syden med sol og varme hele året, så kan det komme en liten regnskur i ny og ne også her.

- Slike ting kan man ikke få erstatning for, sier hun.

Kakerlakker er en sjeldenhet på hotellrommene, men er du i utlandet mener Begby at dette er noe du må regne med.

- Du skal selvfølgelig si ifra til hotellet dersom du skulle finne en kakerlakk på rommet, men dette kan skje uavhengig av hvor mange stjerner hotellet har, avslutter hun.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Skal du ut å reise snart? Her er de billigste Sydenturene nå

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Har du klagd på ferien og kommet bedre ut av det? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet nedenfor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)