Hopp til innhold

Verdens beste sykkelbyer

Verdens mest sykkelvennlige byer er kåret. Europa ligger fortsatt i tet, men amerikanske byer trår kraftig til og tar innpå.

Sykler i København
Foto: /colourbox.com / /colourbox.com

København er en fantastisk by for syklister, ifølge nettstedet Travel and Leisure . I en ny ti på topp-liste kårer leserne deres den danske hovedstaden til verdens beste sykkelby.

Som om ikke det er nok går Københavns sykkelnett også til topps i miljøorganisasjonen Treehuggers ferske kåring av verdens mest miljøvennlige transportsystemer.

- En velfortjent hyllest av danskene, mener Sissel Jenseth som er fagkonsulent for sykkelturisme i Syklistenes landsforening .

- Helt fra 1960-tallet har København satset systematisk med å legge til rette for sykling. Mange norske turister vet kanskje ikke at byen har både røde og grønne sykkelruter.

- De røde er effektive og hurtige transportetapper for dem med dårlig tid. Nåde den som sinker trafikken her! De grønne rutene går gjennom parkanlegg og langs gamle jernbanetraséer, og er et flott utgangspunkt for mer bedagelige sykkelturer og miljøvennlig sightseeing.

- Og ikke bare elsker danskene å sykle gjennom hovedstaden sin. De er nærmest tvunget til det også, sier Jenseth.

- Det er nemlig vedtatt at én prosent av bilparkingsplassene skal fjernes hvert år, så det er blitt ganske knapt med p-plasser etterhvert. Da blir valget enkelt. København fortjener plasseringen som Europas – og kanskje også verdens – mest sykkelvennlige by.

Dette er verdens 10 beste sykkelbyer ifølge avstemningen blant leserne av Travel and Leisure:

1: København

  • Begrunnelse: 36 prosent av byens befolkning sykler til jobb eller skole på en gjennomsnittlig ukedag. - Og det er ingen overraskelse. Den danske hovedstaden er en drøm av en sykkelby med sine 280 kilometer med sykkelstier, egne trafikklys for pedaltråkkerne og separate parkeringsplasser for tohjulinger i sentrum, skriver nettstedet.
Sykkelbarometeret i København

Nesten 12.000 tråkker hver dag forbi sykkelbarometeret ved Rådhuspladsen i København, som teller hver enkelt syklist. Nummer 500.000 vinner en ny sykkel.

Foto: København kommune

2: Portland

  • Begrunnelse: Som eneste storby i USA har Portland fått utmerkelse av det amerikanske syklistforbundet for å prioritere pedalkraft like mye som motorkraft. Sykkelstiene strekker seg 430 kilometer gjennom byen og forstedene, og kommunen gir økonomisk støtte til utbyggere som legger forholdene til rette for sykling. Portland er den største byen i den amerikanske delstaten Oregon, og har et folketall omtrent som Oslo.
  • Sissel Jenseths kommentar: Den klassiske sykkeltilhengeren stammer fra Oregon. Syklingen har en lang og spennende historie her.

3: München

  • Begrunnelse: I en halv mils omkrets rundt München sentrum er sykkel det raskeste og mest fleksible transportmiddelet. Sykkelturister får tilbud om offisielle og detaljerte sykkelkart.
  • Sissel Jenseths kommentar: En svært sjarmerende sykkelby. Dette er jo Tysklands ”syden”, ikke like strikst organisert som lenger nord. Her er det ”fritt fram”, i München gjør syklistene som man vil uten at det skaper konflikt. Folk er positive og overbærende. Det er gøy å sykle i München, som i likhet med København har mange grønne sykkelruter.

4: Montreal

  • Begrunnelse: Byen har et meget omfattende nett med sykkelstier, inkludert en asfaltert rute fra gamlebyen til forstaden Lachine. Lanserte i år Nord-Amerikas største tilbud om bysykler. 3000 tohjulinger er til leie for fem dollar dagen.
  • Sissel Jenseths kommentar: Canada er generelt et sykkelvennlig land. De fleste storbyene satser bevisst på syklisme i byplanleggingen.

5: Perth

  • Begrunnelse: Har ett av verdens mest omfattende og avanserte nett av sykkelstier og sykkelvennlige gater, spesielt mellom indre by og forstedene. Sykkelparkering på alle togstasjoner, rikelig med sykkelparkering i sentrum og god skilting for tohjulsturister.
  • Sissel Jenseths kommentar: Det europeiske syklistforbundet arrangerte et av årsmøtene sine i Perth, selv om byen ligger i Australia. Det sier i grunnen sitt. Her var det mye å lære.

6: Amsterdam

  • Sykler i Amsterdam
    Foto: ScanStock
    Begrunnelse:
    Et stort flertall av byens 750.000 innbyggere har sykkel, og de bruker den. Nyvinninger som redusert hastighet for bilene og undergrunns parkering for syklene har gjort bruken av tohjulinger enda mer attraktiv.
  • Sissel Jenseths kommentar: Det er litt rart at Amsterdam havner såpass langt ned på lista. Kanskje årsaken er de mange sykkeltyveriene? En genial og sjarmerende sykkelby, der alt fra skolebarn til besteforeldre gjerne sykler to ved siden av hverandre mens de prater sammen og tråkker i takt.

7: Seattle

  • Begrunnelse: Når byens nye og ambisiøse sykkelplan er fullført vil 95 prosent av innbyggerne ha kun 500 meter hjemmefra til nærmeste sykkelsti. Andre stikkord er grønnmalte miljøvennlige sykkeltraséer, inngjerdede sykkelparkeringer i sentrum og frivillige sykkelambassadører som blant annet selger rimelige hjelmer.


8: Paris

  • Begrunnelse: Får skryt for verdens største stall med bysykler. Siden 2007 er 20.000 tohjulinger til leie for rundt 10 kroner timen fra mer enn 1000 utleiesteder. Gratis leie hvis turen ikke varer mer enn en halvtime.
  • Sykkelutleien i Paris blir også kåret av Treehuggers som verdens beste .
  • Sissel Jenseths kommentar: Jeg er kanskje litt forbauset over at Paris er med her. I mine øyne gjenstår det mye før dette blir en behagelig by å sykle i.

9: Minneapolis

  • Begrunnelse: Minneapolis satser stort på urban syklisme både som transportmiddel og rekreasjon, finansiert av lokale myndigheter og private ildsjeler med økonomisk støtte av regjeringen. Har de siste åra seilt opp som USAs sykkelby nummer to. Ett av de få stedene i verden der snøen måkes fra sykkelstiene om vinteren. Utstrakt nett av sykkelveier og en flott enveisløype for sportssykling i en av byens store parker.

10: Bogotá

  • Begrunnelse: Colombias hovedstad har kontinentets lengste nettverk med sykkelstier og separate veier for tohjulingene. Bussholdeplassene har sykkelparkering som gjør det enkelt å kombinere kollektivtrafikk og helsebringende sykling.
  • Bogotá blir også kåret av Treehugger til byen med den mest miljøvennlige kollektivtrafikken.

Savner noen byer

Sissel Jenseth

Fagkonsulent Sissel Jenseth i Syklistenes Landsforening.

Foto: www.syklistene.no/

Sissel Jenseth i Syklistenes Landsforening mener at kåringene gir et interessant bilde av syklismens økende status internasjonalt. Men hun savner flere europeiske byer i oppsummeringen.

- I Tyskland blir for eksempel Berlin og Freiburg stadig bedre tilrettelagt for sykling. I likhet med mange av byene i Sveits, der Basel og Winterthur er mine favoritter.

- Flere belgiske og nederlandske byer fortjener også hederlig omtale, for eksempel Gent og Groningen. Det er i det hele tatt mange spennende byer å velge mellom for den som vil kombinere byliv med syklingens gleder i sommerferien, mener Jenseth.

Lillestrøm beste norske

Og hva med Norge? I fjor ble Lillestrøm kåret til landets fremste sykkelby av medlemmene i Syklistenes Landsforening.

Kriteriene for den norske avstemningen var blant annet trygghet, framkommelighet og parkeringsmuligheter samt sykkelstienes standard og vedlikehold. Tønsberg og Kristiansand tok plassene rett bak Lillestrøm.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)